Niemiecki biurowiec OWP12 powstał przy zastosowaniu najnowszych technologii budowlanych w zgodzie z zasadą Cradle to Cradle.
Nowa siedziba międzynarodowej firmy konsultingowej OWP12 odzwierciedla jej filozofię biznesową opartą na zrównoważonym rozwoju, cyfryzacji, innowacyjności i efektywności.
Czarna bryła OWP12 dominuje nad autostradą biegnącą pod Stuttgartem niczym futurystyczny monolit o szerokości 20 m i długości 70 m. Zgodnie z wymaganiami klienta użyte do budowy biurowca materiały są w dużym stopniu zgodne z ideą Cradle to Cradle (C2C). Mówi ona, że budynki powinny być wznoszone tak, aby na koniec użytkowania można było łatwo rozebrać je na surowce, które później mogą posłużyć w kolejnych procesach budowlanych zamiast stawać się odpadami. W tym celu komponenty muszą umożliwiać rozdzielenie na materiały, być wolne od szkodliwych substancji i przydatne do recyklingu. Wszystkie komponenty zastosowane przy budowie OWP12 zostały szczegółowo udokumentowane z użyciem metody BIM i otrzymały paszporty materiałowe.
Dzięki cyfrowemu modelowaniu udało się uzyskać wysoki stopień prefabrykacji nowoczesnej konstrukcji fasady elementowej Schüco. Jej poszczególne elementy mogły być produkowane seryjnie, co z kolei wpłynęło na oszczędność czasu i kosztów. Pomimo swojej złożonej budowy fasada fotowoltaiczna została zamontowana w zaledwie dwa i pół tygodnia.
Budynek OWP12 został zaprojektowany jako obiekt plusenergetyczny, który wytwarza więcej energii elektrycznej, niż wynosi jego zapotrzebowanie. Produkują ją geotermalne i powietrzne pompy ciepła oraz zamontowany na dachu i wbudowany w fasadę system fotowoltaiczny. Zintegrowana na niemal 700 m² fasady od strony południowej oraz zachodniej instalacja fotowoltaiczna Schüco (BIPV) wytwarza 70 MWh energii rocznie, co odpowiada 40% energii produkowanej przez budynek. Zrównoważona fasada składa się z pięciu warstw innowacyjnych materiałów zapewniających wysoki poziom izolacji cieplnej i akustycznej. Wyprodukowane specjalnie na potrzeby projektu profile mają głębokość zabudowy 90 mm. Największym wyzwaniem na etapie prac projektowych było jednak ograniczenie refleksów światła słonecznego, które stanowiły zagrożenie dla kierowców korzystających z autostrady. Rozwiązaniem, które wyeliminowało problem i pozwoliło spełnić wymogi formalne, okazało się specjalne szkło antyrefleksyjne o unikatowej strukturze. Jego ciekawym „efektem ubocznym” okazało się zwiększenie produkcji energii z promieni słonecznych o 3%.
W realizacji zastosowano transparentne moduły z czarnymi, monokrystalicznymi ogniwami i potrójną warstwą szkła izolacyjnego, a także czarne monokrystaliczne moduły w technologii glass-glass (pokryte szkłem z obu stron), które wbudowano na przodzie głównej fasady. W ten sposób uzyskano bardzo spójny i harmonijny efekt wizualny.
Źródło: Schüco
Przeczytaj też:
Marmormolen – kolejna duża drewniana budowla w Danii
Craft w Katowicach oddany do użytku
Infinity we Wrocławiu oddany do użytkowania