Obwodnica Opatowa oraz łącznik północny w ciągu DK74 zostają skierowane do budowy. Łączny koszt inwestycji to 461 mln zł.
Obwodnica Opatowa w ciągu DK9 i S74 otrzymała decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. ZRID została wydana także dla łącznika północnego w ciągu DK74. Umożliwia to rozpoczęcie robót budowlanych oraz procedur związanych z wypłatą odszkodowań za nieruchomości pod budowę drogi.
Przez Opatów przebiegają obecnie dwie ważne trasy krajowe o dużym natężeniu ruchu. Są to DK9 od Radomia, przez Ostrowiec Świętokrzyski, do Rzeszowa oraz DK74 od Sulejowa, przez Kielce, do Kraśnika. W historycznym centrum miasta obie te drogi biegną jednym śladem, wąską ulicą, między ciasną zabudową, w związku z czym Opatów jest zakorkowany w godzinach szczytu. Obwodnica Opatowa z łącznikiem północnym uwolni miasto od ruchu tranzytowego, zatorów i spalin. Znacznie skróci czas podróżowania drogami krajowymi nr 9 i 74. Będzie też stanowiła ważny odcinek drogi ekspresowej S74, która w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie.
Inwestycja zakłada budowę, w większości po nowym śladzie, odcinka dwujezdniowej DK9 klasy GP o długości 5,1 km i odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości 6,7 km. Obwodnica biec będzie po południowo-zachodniej stronie Opatowa. Nowa droga przebiegać będzie przez gminy Opatów, Lipnik i Sadowie. Na skrzyżowaniu obecnej DK74 z nowym przebiegiem DK9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK9 planowane są bezkolizyjne ronda. Powstaną także obiekty inżynierskie, m.in.: cztery estakady i dwa mosty z funkcją przejść dla zwierząt, sześć wiaduktów, kładka dla pieszych, przepusty ekologiczne. Planowane jest wykonanie dróg dojazdowych, urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych, oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. Powstaną dwa węzły drogowe. Pierwszy na skrzyżowaniu istniejącej DK9 z jej przyszłym przebiegiem i z planowanym tzw. łącznikiem północnym do DK74. Drugi węzeł powstanie w Marcinkowicach, na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S74 z projektowaną DK9, zapewniając skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa. Koszt robót to ok. 403,7 mln zł.
Uzupełnieniem obwodnicy będzie jednojezdniowy łącznik w ciągu DK74 o długości ok. 3 km, poprowadzony na północ od miasta. Dzięki niemu kierowcy podróżujący na trasach Kielce–Lublin oraz Radom–Ostrowiec Świętokrzyski–Annopol–Kraśnik nie będą musieli wjeżdżać do miasta. Połączy węzeł na DK9 planowany w ramach obwodnicy Opatowa z DK74 w okolicy Adamowa. W ramach prac powstaną obiekty inżynierskie zlokalizowane na trzech skrzyżowaniach z drogami powiatowymi. Zadanie zakłada również budowę dróg dojazdowych dla skomunikowania przyległych terenów. Na łącznik będzie można wjechać poprzez dwa ronda. Koszt inwestycji to 57,5 mln zł.
Obwodnica Opatowa i łącznik północny do obwodnicy to inwestycje realizowane od 2021 r. w systemie „projektuj i buduj” w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Ich zakończenie przewidziano na I połowę 2025 r. Inwestycje realizuje Mostostal Warszawa. Ich łączny koszt to ok. 461 mln zł.
Źródło: GDDKiA
Czytaj także:
S74 Kielce Zachód–Kielce w realizacji
S6 Leśnice–Bożepole Wielkie z zezwoleniem na budowę