Obwodnica Koszalina i Sianowa zostanie ukończona po tym, jak wstrzymano prace, gdy wystąpiły skomplikowane warunki gruntowe, odmienne od wcześniej stwierdzonych.
Obwodnica Koszalina i Sianowa w ciągu drogi ekspresowej S6 będzie realizowana przez konsorcjum firm: Polbud Pomorze (lider), Miejskie Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów oraz Wibra Recycling (partnerzy). Podpisana umowa obejmuje dokończenie budowy trasy na odcinku od węzła Koszalin Wschód do węzła Sianów Wschód, gdzie w związku ze skomplikowanymi warunkami podłoża była konieczna aktualizacja dokumentacji projektowej.
Obwodnica Koszalina i Sianowa ma łączną długość 21,1 km. Od jesieni 2019 r. przejezdne są trzy jej odcinki (13,2 km): od węzła Bielice do węzła Koszalin Wschód, połączenie z ulicą Szczecińską (S11) oraz końcowy fragment obwodnicy od węzła Sianów Wschód. Rozprowadzają one ruch z nowej drogi S6, jednak nie dają możliwości ominięcia Koszalina i Sianowa przez ruch tranzytowy. Dlatego konieczne jest dokończenie odcinka od węzła Koszalin Wschód do węzła Sianów Wschód, aby spiąć ze sobą całą obwodnicę.
Obwodnica Koszalina i Sianowa – trudne warunki gruntowe
Między węzłami Koszalin Wschód i Sianów Wschód obwodnicy Koszalina i Sianowa wystąpiły skomplikowane warunki gruntowe, odmienne od wcześniej stwierdzonych. Ze względu na bardzo specyficzną i rzadko spotykaną budowę podłoża, związaną z występowaniem drugiego poziomu wód gruntowych pod ciśnieniem, nie można było wykorzystać pierwotnie przewidzianej technologii budowy. Problem stanowiły także samowypływy (wypływy artezyjskie), w których zwierciadło wody stabilizowało się nawet 2 m powyżej poziomu terenu. Próby zastosowania nasypu przeciążeniowego i mikrowybuchów nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. Wykonano również szereg ekspertyz i badań podłoża, które prowadził między innymi Państwowy Instytut Geologiczny. Odcinek między węzłami Koszalin Wschód i Sianów Wschód został w efekcie wyłączony z pierwotnego kontraktu na budowę obwodnicy.
W 2019 r. rozpoczęto opracowywanie aktualizacji dokumentacji projektowej dla obwodnicy, gdzie wzięto pod uwagę wyniki poszerzonych badań podłoża. W toku opracowywania dokumentacji przeanalizowano szereg rozwiązań, w szczególności przy obszarze Góry Chełmskiej i przecięcia z linią kolejową Koszalin–Słupsk. Zadecydowano o całkowitej zmianie rozwiązań projektowych w tym miejscu. Zamiast przejścia drogi pod linią kolejową, a co za tym idzie zagłębienia się w skomplikowany geologicznie obszar, została zaprojektowana estakada o długości prawie 800 m. Będzie ona prowadziła nad linią kolejową i obszarem o skomplikowanej strukturze podłoża.
Przygotowanie całej dokumentacji oraz uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych umożliwiło ogłoszenie przetargu na dokończenie robót na tej inwestycji w grudniu 2020 r. Wyłoniony generalny wykonawca zrealizuje kontrakt o wartości 448,87 mln zł. Ma on tradycyjną formułę, w związku z tym wykonawcy będą mogli przystąpić do robót po przekazaniu placu budowy, co jest przewidziane w terminie do 30 dni od momentu podpisania umowy. Na wykonanie prac przewidziano 19 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych. Obwodnica powinna być więc gotowa w 2023 r.
Źródło: GDDKiA
Czytaj także:
Umowa na budowę obwodnicy Koszalina i Sianowa podpisana
S11 Koszalin–Bobolice – ruszyła budowa
S7 Widoma–Kraków – jest nowy wykonawca