Nowy Port w Bydgoszczy – secesyjny projekt nad brzegiem Brdy

13.03.2023

Nowy Port w Bydgoszczy powstanie poprzez rewitalizację pofabrycznych budynków w bezpośrednim sąsiedztwie Brdy. Będzie to kompleks budynków mieszkalnych i usługowych.

 

Nowy Port

 

Nowy Port w Bydgoszczy to inwestycja, której realizacja rozpoczęła się w 2021 r. i obejmuje teren po dawnej Bydgoskiej Fabryce Narzędzi Befana, zlokalizowanej w centrum miasta. Na terenie znajdującym się w bezpośrednim sąsiedztwie Brdy ma powstać interesujący kompleks kilkunastu budynków wraz z 3 osiami komunikacyjnymi: pasażem dla pieszych, zieloną aleją oraz nadrzecznym bulwarem. Wysokie, 36-metrowe budynki wielorodzinne to tylko część budynków mieszkalnych, które mają zająć znaczną część powierzchni przeznaczonej do zamieszkania. Nowy Port w Bydgoszczy docelowo będzie się składać z kilkunastu budynków, w których znajdzie się blisko 700 mieszkań.

Projekt przy ul. Focha to spójne połączenie tego, co nowe, z zabytkową częścią fabryki, która zostanie odpowiednio zaadaptowana. Inwestycja nawiązuje do bydgoskiej secesji: w Nowym Porcie pojawią się ryflowania łuków i arkad, detale o miękkim kształcie fali, a także materiały wykończeniowe wysokiej jakości: naturalne drewno stolarki okiennej, kamienne elewacje i stylowe terazzo.

Nowy Port to nie tylko osiedle mieszkaniowe z infrastrukturą, lecz znaczny obszar dzielnicy Śródmieście zamknięty w kwartale ulic Focha, Warmińskiego, Obrońców Bydgoszczy i Marcinkowskiego. Mieszkania współtworzyć będą tkankę miasta z licznymi punktami gastronomicznymi, usługowymi i biurowymi.

 

Nowy Port

 

Firma Lafarge jest dostawcą betonu dla całego projektu. Warto podkreślić, że jedynie część betonu została wykorzystana w standardowych elementach żelbetowych. Część realizacji zostanie wykonana w technologii tzw. białej wanny, czyli monolitycznej, wodoszczelnej konstrukcji. Wymaga ona specjalnej receptury mieszanki betonowej, która musi spełniać odpowiednie parametry.

Z uwagi na konkretne wymagania, specjaliści Lafarge zaproponowali użycie w Nowym Porcie betonu ECOPact, nazywanego również zielonym betonem, ze względu na swój niski ślad węglowy. Według szacunków, wykorzystanie przy budowie 7320 m³ betonu ECOPact pozwoli na redukcję CO2 na poziomie 679 t – tyle mniej dwutlenku węgla trafi do atmosfery tylko dzięki zastosowaniu odpowiedniej mieszanki betonowej.

Inwestycję realizuje AWZ Deweloper. Zgodnie z planem inwestycja ma zostać ukończona w ciągu 3 lat.

 

Źródło: Lafarge

 

Czytaj także:

Pierwszy w Polsce beton zeroemisyjny i niskoemisyjny

Opera Nova w Bydgoszczy zostanie rozbudowana

Basen „Łabędź” w Bydgoszczy otwarty

 

 

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in