Nowy most kolejowy nad Regalicą w Szczecinie

14.09.2021

Obecny most kolejowy nad Regalicą zostanie rozebrany. Powstanie nowy – dostosowany do minimalnego prześwitu zapewniającego skuteczność lodołamania.

 

most kolejowy nad Regalicą

 

Nowy most kolejowy nad Regalicą w Szczecinie zapewni większą swobodę żeglugi śródlądowej. Zwiększy się także przepustowość linii kolejowej nr 273.

Przeprawa w istniejącym stanie nie spełnia wymogów, utrudnia i niejednokrotnie wstrzymuje akcję lodołamania. Celem inwestycji jest więc wybudowanie mostu dostosowanego do minimalnego prześwitu. Zakres opracowania obejmuje częściową rozbiórkę istniejącej przeprawy w ciągu linii kolejowej oraz projekt budowy nowej. Nowy most kolejowy nad Regalicą zostanie zbudowany w sąsiedztwie obecnego. Planowana konstrukcja będzie wyniesiona na ok. 6,2 m nad poziom tzw. wielkiej wody żeglownej. Ze starego obiektu zostanie jedynie wpisane do rejestru zabytków zwodzone przęsło.

Most kolejowy nad Regalicą będzie obiektem trójprzęsłowym o konstrukcji stalowej długości 273 m. Ciężar konstrukcji to ok. 4000 ton. Na moście zostaną zabudowane dwa tory kolejowe. Konstrukcja przeprawy zostanie wykonana w technologii nasuwu. Łączna ilość nowych torów do zabudowy wyniesie prawie 12 km (tory stacyjne i szlakowe). Wszystkie zabudowane tory mają być zelektryfikowane (trakcja), wykonany ma być system sterowania ruchem kolejowym. Ponadto powstaną rozjazdy (24 szt.) oraz peron na stacji Szczecin Podjuchy (wraz z zadaszeniem). Wykonany ma być również nowy budynek nastawni. Roboty inżynierskie obejmą budowę jednego wiaduktu kolejowego nad ul. Szklaną – będzie on jednoprzęsłowy o konstrukcji ramowej żelbetowej długości 22,8 m. Powstanie też przejście podziemne pod torowiskiem na stacji Szczecin Podjuchy. Przebudowana zostanie ul. Szklana oraz drogi wewnętrzne i dojazdowe na długości blisko 1 km.

Na potrzeby posadowienia korpusu i nawierzchni kolejowej na moście przeprowadzone zostaną roboty związane ze wzmocnieniem podłoża: wymiana gruntu w ilości ok. 75 000 m³, wykonane wzmocnienia nasypów i gruntów. W ramach robót branżowych usunięte zostaną kolizje podziemne i naziemne z istniejącymi sieciami elektrycznymi i teletechnicznymi. Usunięte lub przebudowane zostaną kolizje wodociągowe oraz gazowe. Wykonana zostanie nawa kanalizacja deszczowa i oświetlenie.

13 września 2021 r. została zawarta umowa pomiędzy Budimex SA a Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie na przebudowę mostu kolejowego nad rzeką Regalica w Szczecinie. Inwestycja prowadzona będzie w formule „buduj”. Budimex zrealizuje kontrakt w ciągu 25 miesięcy. Wartość prac wynosi 282 mln zł netto. Finansowana jest ze środków Banku Światowego, Unii Europejskiej i budżetu Państwa.

 

Czytaj także:

Nowe mosty nad Brdą w Bydgoszczy

Most Południowy nad kanałem żeglugowym na Mierzei Wiślanej oddany do użytku

Pierwszy w Polsce wiszący most dla wiewiórek

 

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in