Trwają konsultacje dotyczące budowy nowych linii kolejowych w ramach realizacji Programu CPK. Czy pojedziemy koleją z prędkością 250 kilometrów na godzinę?
Przedstawiciele spółki Centralny Port Komunikacyjny spotkali się w lipcu 2019 r. z urzędnikami i samorządowcami by omówić przebieg nowych linii kolejowych na terenie województw mazowieckiego, łódzkiego i dolnośląskiego.
Warszawa. Nowe linie kolejowe – plany
W ramach Programu CPK w województwie mazowieckim planowana jest budowa 344 km nowych linii kolejowych. Oszacowano, że dzięki temu 86 proc. mieszkańców województwa będzie w stanie w czasie poniżej godziny dotrzeć do stacji pociągów dużych prędkości, co ma poprawić dostępność komunikacyjną Mazowsza.
Priorytetowymi inwestycjami w regionie są dwie linie kolejowe dużych prędkości:
- linia nr 85 Warszawa – CPK – Łódź – Poznań,
- oraz linia nr 5 CPK – Płock – Grudziądz (Gdańsk).
To fragment tzw. szprychy nr 1 i szprychy nr 9 w ramach Programu CPK. Na północnym-wschodzie województwa powstanie także nowy odcinek linii nr 29 z Ostrołęki przez Łomżę do Giżycka.
Przygotowywana wersja trasowania zakłada, że przy prędkości eksploatacyjnej 250 km/h możliwe będzie osiągnięcie następujących czasów podróży:
- Warszawa – Łódź: 50 min. (teraz najkrótszy czas to 1 godz. 21 min.),
- Warszawa – Gdańsk: 2 godz. (aktualnie minimum 3 godz.),
- Warszawa – Poznań: 1 godz. 55 min. (zamiast 3 godz.).
W kolejnej fazie Programu planowana jest budowa odcinków CPK – Warka oraz Radom – Ostrowiec Św., stanowiących fragmenty szprychy nr 6 z Warszawy i CPK na Podkarpacie oraz linii Warszawa Choszczówka – Kątne, upraszczającej przebieg szprychy nr 2 na Warmię.
Sprawdź: Rozwój kolei w aglomeracji warszawskiej. Plany
Fot. pixabay / Robert-Owen-Wahl
Łódź. Nowe linie kolejowe – plany
W ramach Programu CPK w woj. łódzkim wybudowanych zostanie 219 km nowych linii. W regionie powstaną dwie linie kolejowe dużych prędkości:
- linia nr 85 Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Poznań,
- oraz linia nr 87 Sieradz – Wieruszów, stanowiąca fragment trasy Warszawa – Wrocław, której budowę planowano już w latach 70.
Według założeń inwestora 60 proc. mieszkańców województwa będzie w stanie w czasie poniżej godziny dotrzeć do stacji pociągów dużych prędkości.
Budowa nowych linii pozwoli na włączenie Łodzi do ogólnopolskiej sieci szybkich połączeń kolejowych i znacząco skróci czas przejazdu:
- Łódź – Poznań: 1 godz. 5 min. (zamiast 3 godz. 20 min.),
- Łódź – Warszawa: – 50 min. (aktualnie minimalny czas to 1 godz. 21 min.),
- Łódź – Wrocław: 1 godz. (zamiast 3 godz. 20 min.),
- Łódź – Centralny Port Komunikacyjny: 35 min.
Czytaj też: Program Kolej Plus – założenia
Wrocław. Nowe linie kolejowe – plany
W województwie dolnośląskim w ramach Programu CPK powstanie 119 km nowych odcinków, składających się na linię dużych prędkości Warszawa – Wrocław – Wałbrzych – granica polsko-czeska (z połączeniem do Pragi). Zakłada się, że przy prędkości eksploatacyjnej 250 km/h możliwe będzie osiągnięcie następujących czasów przejazdu:
-
Wrocław – Wałbrzych: 45 min. (obecnie najkrótszy czas to 60 min.),
-
Wrocław – Warszawa: 1 godz. 50 min. (zamiast 3 godz. 55 min.),
-
Wrocław – Praga: 2 godz. 30 min. (obecnie 5 godz.).
Szacuje się, że dzięki inwestycjom CPK w tym regionie, aż 82 proc. mieszkańców województwa będzie w stanie w czasie poniżej godziny dotrzeć do stacji pociągów dużych prędkości.
Centralny Port Komunikacyjny planuje regionalne spotkania konsultacyjne w kolejnych województwach. Następnie przeprowadzi analizę lokalizacyjną i przedstawi przebieg nowych linii kolejowych. Kolejnym etapem będą lokalne konsultacje społeczne dotyczące konkretnych rozwiązań technicznych.
Nowe linie kolejowe w ramach Programu CPK
Łącznie planuje się budowę ponad 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do CPK i Warszawy. Tzw. etap zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej, zakłada budowę 140 km nowych linii na trasie Warszawa – CPK – Łódź. Pozostałe inwestycje kolejowe mają być zrealizowane do 2040 roku.
Każda z 10 kolejowych „szprych”, prowadzących do CPK, składać się będzie z nowych odcinków sieci oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Na potrzeby budowy tego kolejowego systemu doszło do podziału zadań inwestycyjnych między spółki CPK i PKP Polskie Linie Kolejowe. 29 kwietnia 2019 r. Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie, na mocy którego każdy z nowych odcinków torów, którymi pociągi dojadą do CPK i Warszawy, został włączony do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym.
Centralny Port Komunikacyjny
Sprawdź: Centralny Port Komunikacyjny – stan projektu i finansowanie