Na obwodnicy Leśnicy powstaje niezwykły most nasuwany. Skanska właśnie zamontowała ostatnią jego część.
Most nad Bystrzycą to najpoważniejsze wyzwanie inżynieryjne całej obwodnicy Leśnicy. Powstał nad istniejącym mostem Ratyńskim. Dodatkowo most ten jest wyzwaniem architektonicznym z punktu widzenia przeszkód, jakie pokonuje: rzeka Bystrzyca, istniejący most Ratyński oraz ulica Beskidzka. Technologia nasuwania podłużnego pokonała powyższe przeszkody i dzięki niej koryto rzeki pozostało w nienaruszonym stanie. Nie było również konieczności wyłączania mostu Ratyńskiego z ruchu, nad którym powstaje obiekt. Most ma 7 przęseł, 327 m długości, ponad 16 m szerokości, jezdnię o szerokości 7 m i dwa pasy ruchu.
Proces nasuwania obejmował przygotowanie i nasunięcie 15 segmentów i trwał 5 miesięcy. Przy metodzie tradycyjnej budowa tego obiektu potrwałaby 9 miesięcy. Po odpowiednim przygotowaniu każdy segment nasuwany był 4 godziny, co łącznie daje 60 godzin nieustannej operacji nasuwania. Do budowy mostu zużyliśmy 7000 m³ betonu. Użyliśmy 900 ton stali zbrojeniowej – mówi Marcin Sęk, kierownik robót mostowych, Skanska.
Obiekt wykonaliśmy w technologii nasuwania podłużnego – kontynuuje Marcin Sęk. – Polega to na budowaniu mostu segmentami i przesuwaniu gotowej konstrukcji mostu z przyczółku na kolejne podpory. Produkcja segmentów odbywa się w specjalnie powstałej wytwórni znajdującej się za przyczółkiem. Wykonane segmenty przesuwamy za pomocą urządzenia do nasuwania. Składa się ono z systemu trakcyjnego (dwóch siłowników podnoszących i sześciu siłowników pchających) oraz pompy hydraulicznej. Urządzenie zapewnia 2200 ton siły podnoszącej i 900 ton siły przesuwającej.
Cykl nasuwania segmentu polega na uniesieniu ustroju nośnego o 5-10 mm i przesunięciu go o ok. 25 cm – mówi Karol Ossowski, kierownik robót, Skanska. – Następnie ustrój zostaje opuszczony na blok hamowny, a siłowniki pchające cofnięte do pozycji wyjściowej – trwa to ok. 2 minut. I cykl się powtarza. Ponad 24-metrowy segment nasuwamy w ok. 4 godziny.
Most, choć nasunięty, nie jest jeszcze gotowy do przyjęcia ruchu. Został zakończony pierwszy, ale bardzo ważny etap jego budowy. Teraz rozpocznie się proces wykończeniowy, który obejmie wyposażenie mostu w kapy chodnikowe, płyty przejściowe, dylatacje, odwodnienie, bariery ochronne, balustrady oraz nawierzchnię drogową. Jezdnia o szerokości 7 m będzie miała dwa pasy ruchu. Most pozwoli na bezkolizyjne i bezpieczne przeprowadzenie ciągu pieszo-jezdnego nad rzeką Bystrzycą i obszarem Natura 2000.
Prace na pozostałych odcinkach:
– Skanska zakończyła budowę pierwszego odcinka obwodnicy Leśnicy, od ulicy Rdestowej do Granicznej. Ruch na skrzyżowaniu ul. Rdestowej z nowo wybudowanym fragmentem został przywrócony.
– Na moście w ciągu ul. Piołunowej została wykonana nawierzchnia bitumiczna, obecnie wykonywane są ciągi pieszo-rowerowe.
– Pomiędzy ul. Ratyńską a powstającym wiaduktem i mostem wykonywane są prace brukarskie. Trwają przygotowania do układania masy bitumicznej na tym odcinku.
– Na odcinku Miodowa–Trzmielowicka obecnie są wykonywane warstwy nasypu oraz kanalizacja deszczowa.
– Na odcinku Trzmielowicka–Malczycka Skanska wykonuje warstwy konstrukcyjne.
– Odcinek od ul. Piołunowej do ul. Osienieckiej jest na etapie oczekiwania na Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID).
Kontrakt obejmuje zaprojektowanie i budowę 7,1 km nowej jezdni we wrocławskiej dzielnicy Leśnica, która połączy ul. Średzką z ul. Graniczną. Obwodnica będzie dwukierunkową drogą jednojezdniową. Ponadto, w ramach zadania powstanie nowy most nad rzeką Bystrzycą, dwa wiadukty: nad przyszłą linią kolejową do portu lotniczego i nad aleją Stabłowicką, a także przejście technologiczne oraz przejścia dla zwierząt.