W ramach Programu Inwestycji Dworcowych zostanie zrewitalizowany budynek dworca kolejowego w Olkuszu. Modernizacją zostaną objęte również perony, przewidziana jest też budowa przejścia podziemnego dla pasażerów.
Budynek dworca w Olkuszu ma charakter zabytkowy. Został oddany do użytku w 1885 r. Obecnie wnętrze dworca jest zamknięte, jednak ze stacji korzysta wielu pasażerów. Modernizacja budynku wpisuje się w plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w województwie małopolskim. Po rewitalizacji nowoczesny obiekt będzie dostosowany do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością, w tym pasażerów z niepełnosprawnościami.
Czytaj: Budowa mostów kolejowych w Krakowie
Modernizacji będą podlegały również perony. Zgodnie z planem stacja ma być pomocniczym węzłem przesiadkowym. W maju PKP PLK podpisały umowę na opracowanie dokumentacji prac budowalnych. Na podstawie przygotowanego materiału zostaną przebudowane tory, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Na stacji Olkusz przewidywana jest też budowa przejścia podziemnego wyposażonego w windy, które zastąpi kładkę dla pieszych.
Rozpoczęto także przygotowania do budowy łącznicy Tunel – Olkusz, dzięki której czas przejazdu między Olkuszem a Krakowem znacząco się skróci.
Fot. pixabuj (hpgruesen)
Inwestycje kolejowe w Małopolsce
Polskie Linie Kolejowe prowadzą w województwie małopolskim prace za ponad 150 mln zł na trasie Tunel – Charsznica – Wolbrom – Jaroszowiec Olkuski. Od 9 czerwca 2019 r. pasażerowie wygodniej wsiadają do pociągów z nowych peronów na przystankach Gajówka, Jeżówka, Zarzecze i Chrząstowice Olkuskie oraz na stacji Wolbrom. Dzięki inwestycjom pociągi pasażerskie i towarowe pojadą nawet dwukrotnie szybciej. Podróżni zyskają wygodniejsze przystanki i stacje. Będzie bezpieczniej na przejazdach kolejowo-drogowych. Usprawni się przewóz towarów z Małopolski na Śląsk. Prace finansowane są z budżetu państwa.
Zobacz też: Nowy dworzec kolejowy w Grudziądzu
Ministerstwo Infrastruktury