Moda na ronda

16.09.2009

Od kilku lat buduje się w Polsce mnóstwo rond, które uznawane są za najbezpieczniejszy rodzaj skrzyżowania. Ich głównym zadaniem jest poprawa płynności jazdy i zwiększenie przepustowości samochodów, ale przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa pieszym oraz rowerzystom.

Specjalistyczna wiedza na temat tego, jak projektować i budować ronda, z jakich materiałów korzystać przy ich tworzeniu jest czerpana z doświadczeń zachodnich państw m.in.: Anglii, Szwajcarii, Skandynawii, Niemiec, a także z Francji…
 
Na okrągło bezpieczniej!
Rondo to skrzyżowanie ze środkową wyspą i z jednokierunkową jezdnią wokół niej. Na tym skrzyżowaniu samochody muszą objeżdżać środkową wyspę w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara (w krajach o prawostronnym ruchu).
Najwięcej w Polsce rond, bo aż 24, rond znajduje się w Rybniku. Natomiast największym rondem w Europie jest rondo Konstytucji 3 Maja w Głogowie. Ciekawostką jest, że jego środkowa wysepka ma powierzchnię ok. 5 ha.
Podstawowe zadania rond to rozładowanie dużego natężenia ruchu w miejscu krzyżowania się dróg oraz obniżenie średniej prędkości aut, co ma wpływ na prawdopodobieństwo i rozmiar obrażeń w ewentualnych wypadkach.
 
 
Czy istnieje „magiczne” rondo?
Istnieje. Wynaleziono je w Wielkiej Brytanii w latach 70. ubiegłego wieku, aby rozładować natężenie ruchu na kilku krajowych skrzyżowaniach, gdzie krzyżowało się nawet 6 dróg. Pomysł był całkiem prosty: kilka małych, jednokierunkowych rond połączono w jedno większe, z ruchem odbywającym się w obu kierunkach. Skomplikowane? Brytyjczycy twierdzą, że mimo nieustannie wzrastającego ruchu cztery istniejące „magiczne” ronda spisują się wspaniale, a statystyki pokazują, że doszło na nich do znacznie mniejszej liczby wypadków niż na innych skrzyżowaniach.
 
Niezawodny system krawężników
Polbruk S.A., opierając się na doświadczeniach użytkowników dróg, opiniach specjalistów i firm drogowych, opracował dedykowany system betonowych krawężników do budowy rond i wysepek: krawężniki łukowe (zewnętrzne i wewnętrzne) o szerokiej gamie promieni, krawężniki trapezowe i wjazdowe. Dzięki kompozycji surowców (kruszyw, piasku, cementu i domieszek chemicznych) oraz zaawansowanej technologii produkcji, bryła krawężnika Polbruk łączy w sobie jednocześnie zadania betonu konstrukcyjnego i fakturowego. Dlatego też główną cechą tych krawężników jest wysoka odporność na uszkodzenia mechaniczne, mróz (w tym środki odladzające).
 
 
 
Infolinia: 0 801 081 551

Fot. Krawężniki drogowe w ofercie Polbruk S.A.: 1. lekki – 100 x 15 x 30 cm; 2. ciężki – 100 x 20 x 30 cm; 3. skośny – 100 x 15 x 22/30 cm; 4. wjazdowy – 100 x 15 x 22 cm; 5. opornik – 100 x 12 x 25 cm; 6. trapezowy – 100 x 30 x 15/21 cm; 7. łukowy zewnętrzny – 78,5 x 15 x 30 cm i r = 0,5; 1; 2; 3; 5; 8; 12 cm; 8. łukowy wewnętrzny – 78,5 x 15 x 30 cm i r = 0,5; 1; 2; 3; 5; 8; 12 cm

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in