W 2020 roku wartość zakupów materiałów remontowo-budowlanych w niemal 15 tysiącach punktów sprzedaży w całej Polsce wyniosła ponad 84 miliardy złotych. 88 proc. z tej kwoty wydały gospodarstwa domowe, a pozostałą część inwestorzy instytucjonalni.
76 miliardów złotych – tyle w 2020 roku polskie gospodarstwa domowe przeznaczyły na zakupy materiałów niezbędnych do wykończenia bądź remontów swoich mieszkań i domów. Aby lepiej wyobrazić sobie skalę, jest to większa kwota niż roczne wydatki Polaków na podróże z okresu przed pandemią.
Gdyby do kwot przeznaczanych na materiały remontowe i budowlane dodać wydatki na robociznę, uzyskamy kwoty dwunastocyfrowe. To pokazuje, że dla naszych rodaków własny kąt i jego standard są większym priorytetem niż podróżowanie i odpoczynek – mówi Przemysław Dwojak, Senior Director w GfK
Zobacz:
Wyroby budowlane coraz trudniej dostępne – jak radzi sobie branża?
Ceny materiałów budowlanych w 2021 roku
Zapasy materiałów budowlanych, czyli wyścig z inflacją
W jego ocenie, ze względu na rosnącą inflację, niespotykany od dawna wzrost cen większości materiałów budowlanych oraz utrzymujący się wysoki popyt na nieruchomości, 2021 rok przyniesie jeszcze większe kwoty. Dzięki temu, z dużym prawdopodobieństwem, przekroczymy lub co najmniej zbliżymy się do wartości ok. 100 miliardów złotych.
Fot. stock.adobe/pbombaert
W związku z tym, że Bricoman specjalizuje się przede wszystkim w obsłudze fachowców, szczególnie zainteresowała nas proporcja zakupów materiałów dokonywanych przez przedsiębiorców w porównaniu z zakupami bezpośrednimi klientów indywidualnych. Okazuje się, że 41 proc. zakupów materiałów remontowo-budowlanych została zrealizowana przez fachowców na zlecenie klientów indywidualnych, co w przeliczeniu stanowi ponad 30 miliardów złotych netto – Robert Stupak, Marketing & E-Commerce Director w Bricoman Polska.
Dodaje przy tym, że choć z remontami i wykończeniem wielu Polaków radzi sobie samodzielnie, Bricoman zauważa rosnący trend zlecania zakupów i wykonawstwa specjalistom.
Badaniu poddane zostały zakupy dokonywane we wszystkich punktach sprzedaży materiałów remontowo-budowlanych w Polsce, których na terenie kraju działa niemal 15 tys. Są to hurtownie budowlane takie jak Bricoman, nowoczesne sieci DIY, tradycyjne składy i hurtownie oraz sklepy prowadzące sprzedaż online. W Polsce działają tylko nieliczne sieci sprzedaży, które obsługują wyłącznie firmy budowlane. Są to głównie specjalistyczne sieci dla instalatorów zajmujących się systemami grzewczymi, instalacjami wodno-kanalizacyjnymi, elektrycznymi. Większość punktów sprzedaży obsługuje zarówno firmy, jak i klientów indywidualnych, co wyraźnie odróżnia polski model dystrybucyjny od powszechnie funkcjonujących w Europie Zachodniej, gdzie istnieje znacznie więcej sieci przeznaczonych wyłącznie dla fachowców.
W badaniu Bricomana i GfK nie zostały uwzględnione duże zakupy obiektowe dokonywane z pominięciem punktów sprzedaży przez największych deweloperów i dużych wykonawców.
Źródło: Badania Bricoman Polska i GfK
Zobacz:
Budownictwo mieszkaniowe 2021: po wiosennych rekordach jesienne uspokojenie
Największe inwestycje w Polsce. Raport 2021
Rekordowa sprzedaż nowych mieszkań w pierwszym półroczu 2021