Łęczyca – nowa jakość zabytkowego dworca PKP

03.12.2013

Wpisany do gminnej ewidencji zabytków dworzec PKP w Łęczycy długo czekał na swój czas. Dzisiaj wykonana jest znaczna część prac rewitalizacyjnych, w tym jedna z najważniejszych, czyli ocieplenie starych ceglanych ścian.

Dworzec PKP w Łęczycy (woj. łódzkie) zbudowano w 1925 r. w technologii murowanej z pełnej cegły, przekrywając wielospadowym dachem o konstrukcji drewnianej. Ta dwukondygnacyjna, częściowo podpiwniczona bryła z nieużytkowym poddaszem nosi cechy stylu narodowego w jego dworkowej odmianie. W dwudziestoleciu międzywojennym chętnie nawiązywano do tego nurtu, łącząc go z elementami architektonicznymi typowymi między innymi dla neogotyku, baroku bądź architektury drewnianej.

Przy tego typu obiektach, objętych nadzorem konserwatorskim, docieplenie ścian zawsze jest dużym wyzwaniem. Inwestor ma do spełnienia dwa, z pozoru przeciwstawne, cele: ochronę wartości architektonicznej oraz dostosowanie obiektu do wymagań współczesności. Rozwiązaniem są płyty Multipor, które stosujemy po stronie wewnętrznej. –mówi Maciej Jarzębiak, kierownik budowy ze Skanska S.A., realizującej projekt rewitalizacji dworca w Łęczycy.

 

 

W obiektach zabytkowych stosowanie izolacji termicznej od zewnątrz, czyli tak jak robi się to w przypadku budynków wznoszonych współcześnie, często bywa niemożliwe, ponieważ oznacza ingerencję w wygląd elewacji i wpływa na jej estetykę. Pozostaje stosowanie innych rozwiązań, na przykład ocieplenia od wewnątrz. Do tego celu na dworcu w Łęczycy wykorzystano mineralne płyty izolacyjne Multipor. Ich atutem jest gęstość (115 kg/m3), która przekłada się na dobrą izolacyjność termiczną (współczynnik przewodzenia ciepła λ wynosi 0,043 W/(m?K). Na dworcu w Łęczycy ocieplono płytami Multipor grubości 5 cm i 10 cm ponad 500 m² ścian. Płyty te charakteryzują się wysoką paroprzepuszczalnością i zdolnością do szybkiego wysychania. Przy ich zastosowaniu nie ma konieczności używania dodatkowych materiałów paroizolacyjnych. Zastosowanie izolacyjnych płyt, które podczas pożaru nie zapalają się, nie topią i nie wydzielają dymu wpływa na trwałość i bezpieczeństwo obiektu, w którym ich użyto.

Na elewację wrócą odnowione i zrekonstruowane elementy dekoracyjne, a także wyznaczniki wszelkich dworcowych obiektów, czyli napis z nazwą miasta, w którym znajduje się dworzec PKP wraz z datą powstania budynku oraz zegary z podświetlanymi tarczami.

Budynek dworca kolejowego w Łęczycy jest odnawiany w ramach programu modernizacji i rewitalizacji dworców kolejowych, jaki od kilku lat prowadzi PKP S.A. Modernizacja ma na celu poprawę funkcjonalności oraz pełne dostosowanie pomieszczeń dworca do potrzeb pasażerów, w tym niepełnosprawnych.

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in