Jak zrobić Schetynówki?

29.09.2008

Prezentujemy propozycje rządu oraz posła Janusz Piechocińskiego odnośnie Schetynówek.

Propozycja Rządu:
finansowanie :
1mld złotych w budżecie, forma finansowania dotacja proporcji 1:1
sposób naboru :
do końca roku projekty zgłaszane przez samorządy przechodzą przez pierwsze
sito na poziomie województwa, potem komisja w MSWiA
Preferowane projekty :
poprawa bezpieczeństwa w pasie drogowym, projekty zbiorowe gmin czy powiatów
maksymalna kwota wsparcia do 3mln
Czas trwania projektu od 2009 do 2011
Szacowany efekt około 80 km dróg lokalnych każdym województwie
Koordynator programu MSWIA

Propozycja Piechocińskiego:
finansowanie co roku budżet dokłada 2 mld złotych do Krajowego Funduszu Drogowego
forma finansowania nieoprocentowana pożyczka zwracana w równych 5 ratach co roku, złotówka samorządowa ciągnie złotówkę budżetową
Mechanizm obsługuje tak jak dotychczas KFD Bank Gospodarstwa Krajowego(bank ministra finansów)
sposób naboru :
samorządy zgłaszają projekty bezpośrednio do KFD gdzie powstaje wspólny z reprezentantami samorządu i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych zespól do oceny projektów ,o przyznawaniu pożyczek decyduje kolejność zgłaszanych spełniających wymogi formalne wniosków
Preferowane projekty :
poprawa bezpieczeństwa w pasie drogowym, projekty zbiorowe gmin czy powiatów dopełniające dokonane modernizacje i odnowy na drogach krajowych i wojewódzkich (budowanie systemu drogowego a nie rozproszone modernizacje )
maksymalna kwota wsparcia w pierwszych 2 latach do 2 mln złotych, w latach kolejnych do 5 ml zł
Czas trwania projektu od 2009 do 2019
Koordynator Programu Krajowy Fundusz Drogowy

W modelu rządowym łączne dodatkowe nakłady na drogi samorządowe wyniosą 3 mld złotych, wystąpią poważne napięcia na etapie oceniania i przydzielania środków (gmin we Polsce jest ponad 2,5 tysiąca powiatów ponad 380 )
W modelu posła samorządy mają perspektywę otrzymywania na preferencyjnych warunkach dodatkowych środków (możliwość wieloletnich inwestycji, uruchomienia planowania i projektowania modernizacji i odnów, uzupełnienia brakujących środków do wkładu krajowego przy aplikacji środków unijnych, inflacja co roku zmniejszać będzie ciężar spłaty kolejnych rat).Jednocześnie w KFD będzie z roku na rok więcej środków do podziału między samorządy
Rok 2009 z budżetu 2mld złotych do budżetu wraca z tego 22 % VAT czyli ponad 400mln
Rok 2010 z budżetu 2mld a ze zwrotu pierwszej transzy pożyczki mamy 400 mln czyli do podziału 2,400 mld do budżetu wraca 22 % VAT z 2,4 mld
Rok 2011 z budżetu 2 mld plus 400 mln z pożyczek roku 2009 plus pierwsza jedna piąta z kwoty 2,4 mld z roku 2010 itd.
Janusz Piechociński swoją propozycję kieruje do Rządu i samorządowców .Co prawda dotacja jest lepsza ale tylko dla nielicznych którzy ją dostaną. Przy obecnej i przewidywalnej sytuacji budżetowej Państwa corocznie 2 mld złotych dokładane do tak skonstruowanego systemu jest realne, zwrot z VAT poseł liczył na „budżetowej ” części inwestycji zakładając ze samorządy ze swoich środków utrzymają minimum obecną wielkość finansowania modernizacji i inwestycji na drogach. Zdaniem posła  przyjęcie przez Rząd proponowanego modelu zachęci je do dodatkowego zaangażowania. W ciągu 10 lat na inwestycje i modernizacje dróg samorządowych w systemie znajdzie się 10 mld zł.

Źródło: Tekst nadesłany przez posła Janusza Piechocińskiego, wiceprzewodniczącego sejmowej Komisji Infrastruktury

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in