Dworzec w Imbramowicach na Dolnym Śląsku został przebudowany w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016–2023.
Dworzec w Imbramowicach został poddany gruntownej modernizacji, podczas której zmieniony został układ pomieszczeń wewnątrz obiektu. Powstały ogrzewana i klimatyzowana poczekalnia oraz ogólnodostępne toalety z pomieszczeniem dla dzieci i opiekunów. Zainstalowano wyświetlacze z rozkładem jazdy. W budynku jest także pomieszczenie, które będzie mogło zostać wykorzystane na biuro obsługi klienta. W drugiej części dworca, podobnie jak przed modernizacją, znajduje się będą nastawnia oraz inne pomieszczenia techniczne użytkowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Obiekt został dostosowany do potrzeb osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się. Zainstalowano system monitoringu oraz systemy kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu.
Na imbramowickim dworcu zastosowano ekologiczne rozwiązania, m.in. energooszczędne oświetlenie z automatyką sterującą, pompę ciepła, system BMS (Building Management System), który przyczyni się do optymalizacji zużycia energii elektrycznej i wody. Aby ograniczyć straty ciepła, budynek ocieplono oraz zamontowano w nim okna i drzwi o niskim współczynniku przenikalności ciepła.
Dworzec w Imbramowicach zyskał również nowy wygląd. Elewacja została wykonana z blachy tytanowo-cynkowej oraz szkła. W zachodniej części budynku wykonano nowe, główne wejście z zadaszeniem. Dotychczasowe wejście pełni teraz funkcję ewakuacyjną. Wybudowano dodatkową kondygnację z przeznaczeniem na pomieszczenie techniczne. Na dworcu kolejowym wymieniono też dotychczasowe instalacje, okna, drzwi, konstrukcję i poszycie dachu.
Budynek zyskał dodatkowe zewnętrzne oświetlenie. Niedaleko głównego wejścia znajduje się 7 miejsc postojowych dla samochodów, w tym jedno dla osób z niepełnosprawnościami, jedno dla rodziny z dzieckiem oraz jedno miejsce przeznaczone na krótki postój, tzw. kiss&ride. Koło dworca zamontowano również wiatę rowerową z 10 stojakami oraz ławki i kosze na śmieci.
Prace budowlane trwały niewiele ponad rok. Koszt inwestycji wyniósł 6,4 mln zł. Przebudowa była dofinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
W ramach Programu Inwestycji Dworcowych na terenie Dolnego Śląska przebudowywanych jest jeszcze 5 dworców – Boguszów Gorce Zachód, Bolesławiec, Szklarska Poręba Górna, Wałbrzych Główny i Węgliniec.
Źródło: MI
Przeczytaj też: Dworzec Metropolitalny w Lublinie – start budowy
Dworzec Siemiatycze przebudowany