DK33 w Międzylesiu zostanie przebudowana. Inwestycja jest odpowiedzią na rosnące potrzeby transportowe oraz konieczność zapewnienia bezpieczeństwa na drodze.
Głównym punktem przebudowy DK33 w Międzylesiu jest istniejący most przez potok Dolna, który powstał w 1911 r. Lata eksploatacji pozostawiły na nim widoczne ślady degradacji, które wymagają kompleksowej interwencji. W ramach projektu most zostanie rozebrany, ustępując miejsca nowemu, węższemu obiektowi, dostosowanemu do współczesnych standardów i norm bezpieczeństwa oraz zdolnemu do przenoszenia obciążeń o wadze do 11,5 t na oś. Historyczna, barokowa figura Świętego Jana Nepomucena z 1775 r., która stoi na moście, zostanie odrestaurowana i umieszczona na nowo wybudowanej kładce dla pieszych.
Realizowana w ramach rozbudowy DK33 w Międzylesiu kładka, będąca żelbetową konstrukcją z dwoma dźwigarami o zmiennej wysokości, stanie się nie tylko funkcjonalnym elementem infrastruktury, ale również miejscem, gdzie spotkają się historia i współczesność. Co więcej, nawierzchnia z kostki granitowej oraz balustrady z kamienia podkreślą unikalny charakter otoczenia. A wzdłuż koryta potoku Dolna wykonane zostaną nowe mury oporowe w okładzinie kamiennej.
Na generalnego wykonawcę DK33 w Międzylesiu wybrano firmę BERGER Bau Polska, z którą podpisano umowę 8 stycznia 2024 r. Całkowita wartość przedsięwzięcia wynosi blisko 9 mln zł. Koszty będą pokryte z budżetu państwa. Planowany termin zakończenia prac to wrzesień 2025 r.
– W chwili obecnej projektujemy tymczasową organizację ruchu pojazdów na terenie budowy. Nasze działania koncentrują się w dużej mierze na jak najmniejszych utrudnieniach w ruchu. W związku z tym, dokonujemy optymalizacji procesu budowlanego, aby maksymalnie wydłużyć czas ruchu dwukierunkowego, a do minimum skrócić czas ruchu wahadłowego w ciągu drogi krajowej nr 33. Dodatkowo zapewniamy wygrodzone i bezpieczne przejście dla pieszych, umożliwiające swobodną komunikację obu części Miedzylesia również osobom na wózkach inwalidzkich oraz osobom z wózkami dziecięcymi – mówi Janusz Buhl, dyrektor budownictwa mostowego w BERGER Bau Polska.
Źródło: BERGER Bau Polska
Przeczytaj też:
Obwodnica Szwecji w realizacji
Estakada ES-26 na S19 Babica–Jawornik – najwyższa w Polsce
Odcinek autostrady D1 przebudowuje Budimex