„Czy zbudujemy autostrady i linie kolejowe?”

01.10.2008

Do sprawniejszej realizacji programu budowy dróg krajowych potrzebujemy zmian organizacyjnych oraz nowoczesnego zarządzania projektami w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) – powiedział podsekretarz stanu Zbigniew Rapciak na konferencji „Czy zbudujemy autostrady i linie kolejowe?”, która odbyła się 30 września br. w Warszawie.

– Z problemami prawnymi udało nam się uporać. ”Specustawa drogowa” już obowiązuje, a ustawy „środowiskowe” są na ostatnim etapie legislacji w parlamencie – dodał Wiceminister. – Kluczem do lepszego działania GDDKiA jest decentralizacja w procesie realizacji inwestycji drogowych, bo trudno jest prowadzić ponad 1200 inwestycji z Warszawy – podkreślił w swoim wystąpieniu Wiceminister Z. Rapciak. – Istotne jest również właściwe zarządzanie zasobami ludzkimi, czyli odpowiednie motywowanie i wspieranie pracowników – dodał.

 Na początku roku rozpoczęło się w resorcie środowiska „pospolite ruszenie”, aby dostosować polskie prawo do wymogów unijnych – powiedział podczas konferencji Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska Maciej Trzeciak. – Nasze prawo musi być zgodne z prawem UE, ale jednocześnie dostosowane do naszych warunków, tak aby przyrodę zachować, ale też budować – dodał Wiceminister M. Trzeciak. – Dzięki powstającej Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, czas potrzebny na uzyskanie wszystkich decyzji środowiskowych zostanie skrócony z obecnych 300 dni do 105. To jest nasz zarobek, bo czas jest bezcenny – podkreślił.
 Obecny na konferencji p.o. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Lech Witecki zapowiedział decentralizację zarządzanej przez siebie instytucji. – Centrala będzie wspierać i monitorować stan realizacji programu budowy dróg. Mobilne zespoły będą pracowały w terenie – dodał.
 W PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) mamy osiem oddziałów regionalnych. Stosujemy zarządzanie liniowe i projektowe – powiedział podczas konferencji Prezes PKP PLK Krzysztof Celiński. – Dyrektor projektu jest jednocześnie zastępcą szefa oddziału i nadzoruje pracę poszczególnych kierowników kontraktu, których przy modernizacji linii kolejowej o długości 200 km jest kilku – dodał.
Prezes Fundacji Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Jerzy Kwieciński zwrócił uwagę na znaczenie stabilności instytucji w procesie realizacji inwestycji oraz na sprawne zarządzanie projektami. – Nasz kraj ma niespotykaną szansę na szybki rozwój. Realizujemy największe przedsięwzięcie infrastrukturalne od kilkuset lat i tej szansy jako kraj nie możemy zmarnować – dodał.
Konferencja „Czy zbudujemy autostrady i linie kolejowe?” została zorganizowana przez Fundację Europejskie Centrum Przedsiębiorczości oraz Zespół Doradców Gospodarczych TOR.

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in