Culverts as a means of protecting wildlife and its habitats

17.05.2013

Posłuchaj: Pobierz:

WILDLIFE CROSSINGS

To avoid these situations, especially in places of increased traffic and regular wildlife movement, it is important to build special crossings. Depending on landform features, local conditions and target species, wildlife crossings can vary in size, height, approach, substrate, lighting, vegetation and many other factors.

For example, wildlife bridges and underpasses, usually densely planted with vegetation, provide an opportunity for large-bodied animals such as deer, moose, bison, boars and wolves to safely cross over or under the roadway. Yet, it is vital that overpasses are at least 35 meters wide, while underpasses have an openness ratio of at least 0.75. Culverts, still another type of wildlife crossings, are used by most small and medium-sized animals like foxes, rabbits, hares, squirrels, rats, mice, snakes, lizards, tortoises and even fish.

THE USE, ELEMENTS AND DIFFERENT TYPES OF CULVERTS

Culverts often perform two functions. Not only do they enhance wildlife migration, but they also, providing pathways for run-off, facilitate road drainage. They come in a variety of sizes, from small pipes to large, pre-cast box culverts. They are typically made of galvanized steel, aluminum, PVC, concrete or, lately, corrugated sheet metal. To be accessible for medium-sized animals, both box and pipe culverts must have an openness ratio of at least 0.4. It would allow for clear visibility through to light and vegetation at the other end of the crossing.

In addition, one of the major elements of a culvert is appropriate fencing, the aim of which is to direct animals to the crossing. Applying a fine wire mesh to the bottom of a taller fence is a solution that suits species of many different sizes. Adding special ledges on one or both sides of the culvert would definitely encourage small mammals, amphibians and reptiles to use the crossing. It is also necessary to provide natural vegetation surrounding the approach as well as maintain a natural substrate on the floor of the culvert.

ROUTINE MAINTENANCE

To provide the long-term and effective use of crossing structures by animals, all of them require regular maintenance works. These include, for instance, grass cutting, repairing fences, clearing of obstructions that impede movement (weeds, accumulated debris, silt, sediment) and ensuring proper functionality.

One needs to remember that there are still other ways to reduce animal mortality on roads and, at the same time, increase public safety. In many cases, it is enough to modify driver behavior, for example, through social campaigns, reduced speed limits, speed bumps or warning signs.

Magdalena Marcinkowska

GLOSSARY:

culvert – przepust

to mitigate – łagodzić, minimalizować, zmniejszać

mortality – śmiertelność

barrier effect – efekt barierowy

exhaust fumes – spaliny

wildlife passage (also wildlife corridor) – korytarz ekologiczny

habitat – siedlisko

increased traffic – wzmożony ruch (na drogach)

wildlife crossing – przejście dla zwierząt

landform features (also the lie of the land) – ukształtowanie terenu

vegetation – tu: roślinność

wildlife bridge (also wildlife overpass) – wiadukt, estakada dla zwierząt (również przejście górne)

roadway – jezdnia

openness ratio – współczynnik względnej ciasnoty

hare – zając

to facilitate – ułatwiać

box culvert – przepust ramowy/skrzynkowy

corrugated sheet metal – blacha falista

pipe culvert – przepust rurowy

fencing (also funneling) – ogrodzenie

wire mesh – ogrodzeniowa siatka druciana

ledge – tu: półka dla zwierząt

substrate – podłoże

maintenance works – prace konserwacyjne

grass cutting – koszenie trawy

debris – tu: gruz

sediment – osad

speed bump ( BrE speed hump) – próg zwalniający

warning sign – znak ostrzegawczy

Tłumaczenie

Przepusty sposobem na ochronę zwierząt i ich siedlisk

W œświetle gwałtownego rozwoju infrastruktury miejskiej i komunikacyjnej warto zastanowić się nad sposobami zminimalizowania niszczącego wpływu dróg na zwierzęta i śœrodowisko przyrodnicze. Chodzi tu przede wszystkim o nasiloną śœmiertelnoœść zwierząt, efekt barierowy, zanieczyszczenie spalinami i hałas. Zwłaszcza dwa pierwsze problemy są bardzo niepokojące. Każdego roku dziesiątki tysięcy zwierząt ginie w wyniku zderzeń z samochodami. Ponadto drogi zagrażają ciągłoœści korytarzy ekologicznych i prowadzą do fragmentacji siedlisk, utrudniając tym samym migrację zwierząt.

PRZEJŚCIA DLA ZWIERZĄT

Aby zapobiec tego typu sytuacjom – szczególnie w miejscach wzmożonego ruchu i częstych wędrówek zwierząt – buduje się specjalne przejścia. W zależności od ukształtowania terenu, warunków lokalnych oraz gatunków zwierząt, dla których są budowane, przejścia mogą różnić się rozmiarem, wysokością, podejściem, podłożem, oświetleniem, roślinnością i wieloma innymi czynnikami.

Dla przykładu, wiadukty i przejścia dolne, zwykle gęsto obsadzone roślinnością, umożliwiają przejście nad lub pod jezdnią dużym zwierzętom, tj. jeleniom, łosiom, żubrom, dzikom lub wilkom. Ważne jednak, by przejścia górą miały co najmniej 35 metrów szerokości, podczas gdy przejścia dołem – współczynnik względnej ciasnoty o wartości co najmniej 0,75. Przepusty – jeszcze inny rodzaj przejść – wykorzystywane są przez większość małych i średnich zwierząt, jak na przykład lisy, króliki, zające, wiewiórki, szczury, myszy, węże, jaszczurki, żółwie, a nawet ryby.

ZASTOSOWANIE, ELEMENTY SKŁADOWE I RÓŻNE RODZAJE PRZEPUSTÓW

Przepusty bardzo często pełnią dwie funkcje. Nie tylko wspierają migrację zwierząt, ale i  – odprowadzając wodę deszczową – ułatwiają odwodnienie dróg. Występują one w przeróżnych rozmiarach, od małych rur do wielkich, prefabrykowanych przepustów ramowych. Zazwyczaj wykonywane są ze stali ocynkowanej, aluminium, PVC, betonu, czy ostatnio z blach falistych. Aby były dostępne dla średniej wielkości zwierząt, zarówno przepusty rurowe, jak i ramowe muszą mieć współczynnik względnej ciasności nie mniejszy niż 0,4. Umożliwi to dostateczną widoczność światła i roślinności z drugiej strony przejścia.

Dodatkowo jednym z głównych elementów przepustu jest odpowiednie ogrodzenie, mające na celu kierowanie zwierząt do przejścia. Rozwiązanie, odpowiednie dla zwierząt różnej wielkości, polega na zastosowaniu gęstej, drucianej siatki u dołu wyższego ogrodzenia. Dodanie specjalnych półek na jednej lub obu stronach przepustu z pewnością zachęci do skorzystania z przejścia małe ssaki, płazy i gady. Koniecznym jest również zapewnienie naturalnej roślinności wokół podejścia, a także utrzymanie naturalnego podłoża na dnie przepustu.

RUTYNOWA KONSERWACJA

Wszystkie przejścia wymagają regularnych prac konserwacyjnych tak, by przez długi czas skutecznie wykorzystywane były przez zwierzęta. Obejmują one na przykład: koszenie trawy, reperowanie ogrodzenia, usuwanie przeszkód, które utrudniają poruszanie się (chwasty, gruz, muł, osad) oraz zapewnienie prawidłowego funkcjonowania.

Trzeba pamiętać, że istnieją też inne sposoby ograniczenia śmiertelności zwierząt na drogach i tym samym zwiększenia bezpieczeństwa ruchu. W wielu przypadkach wystarczy zmienić zachowanie kierowców, na przykład poprzez kampanie społeczne, ograniczenie prędkości, progi zwalniające czy też znaki ostrzegawcze.

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in