Ostatnie częste zmiany przepisów dotyczące zakresu i formy projektu budowlanego wywołały wiele wątpliwości, jak należy je stosować w praktyce. Dotyczą one między innymi projektu technicznego i dokumentów, jakie powinny się w nim znaleźć.
Fot. stock.adobe.com/Lsantilli
Projekt budowlany, co do zasady, składa się obecnie z czterech odrębnie oprawionych elementów:
1) projektu zagospodarowania działki lub terenu (PZT),
2) projektu architektoniczno-budowlanego (PAB),
3) projektu technicznego (PT),
4) załączników projektu budowlanego w postaci:
a) kopii opinii, uzgodnień, pozwoleń i innych dokumentów, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów odrębnych ustaw,
b) oświadczenia właściwego zarządcy drogi o możliwości połączenia działki z drogą (w przypadku drogi krajowej lub wojewódzkiej),
c) informacji BIOZ.
Rozporządzenie dopuszcza jednak wspólną oprawę wszystkich ww. elementów projektu budowlanego (z wyjątkiem objęcia wspólną oprawą PT w postaci elektronicznej).
W przypadku wspólnej oprawy czterech elementów projektu budowlanego dopuszcza się sporządzenie łącznego spisu treści dla elementów: PZT, PAB i załączników. Natomiast projekt techniczny, pomimo dopuszczalnej wspólnej oprawy z pozostałymi elementami projektu, musi posiadać własny spis treści.
Zobacz też:
Umowa o roboty budowlane – definicja, forma, podwykonawcy, gwarancja zapłaty
Pada często pytanie, czy projekt techniczny powinien zawierać jakieś dodatkowe załączniki. Odpowiedź brzmi: tak. Niezależnie od tego, czy PT jest oprawiony odrębnie czy wspólnie z pozostałymi elementami projektu budowlanego, powinien zawierać:
1) stronę tytułową,
2) spis treści – zawierający także wykaz dołączonych dokumentów,
3) część opisową,
4) część rysunkową,
5) załączone dokumenty.
Dokumenty, jakie muszą zostać dołączone do PT (mimo że znajdują się również w PZT i PAB), to:
- kopia decyzji o nadaniu projektantowi i projektantowi sprawdzającemu (jeżeli jest wymagany) uprawnień budowlanych w odpowiedniej specjalności potwierdzona za zgodność z oryginałem przez sporządzającego projekt;
- kopia zaświadczenia o wpisie na listę członków właściwej izby samorządu zawodowego;
- oświadczenie projektanta i projektanta sprawdzającego (jeżeli jest wymagany) o sporządzeniu PT zgodnie z obowiązującymi
przepisami i zasadami wiedzy technicznej.
Zgodnie z przewidywaniami zmiany polegające na podziale projektu budowlanego na odrębne części wywołują dużo rozbieżnych interpretacji oraz zwiększają łączną objętość dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia budowy, bez zmiany jej jakości – co było świadomym zabiegiem prawodawcy. Projekt techniczny nie jest bowiem, co do zasady, projektem wykonawczym, tj. opracowaniem o szczegółowości niezbędnej do realizacji robót budowlanych, o co wnioskowała PIIB w trakcie konsultacji publicznych wprowadzonych przepisów.
W przypadku braku woli zmiany PT w projekt wykonawczy rozsądnym rozwiązaniem, które ukróciłoby dzisiejsze zmagania z wieloma elementami projektu budowlanego, wydaje się powrót do zakresu i formy projektu budowlanego, które obowiązywały przed 19 września 2020 r., z jednoznacznym zakazem braku weryfikacji rozwiązań technicznych przez organ administracji architektoniczno-budowlanej. Nie tylko zmniejszyłoby to objętość projektu budowlanego i przywróciło koordynację rozwiązań projektowych, ale uprościłoby również jego sprawdzanie i sporządzanie w postaci elektronicznej.
mgr inż. Andrzej Falkowski przewodniczący Komisji Prawno-Regulaminowej PIIB |
Polecamy:
Prawo budowlane. Co zmieniło się w 2021 roku?
Odpowiedzialność inwestora na budowie