Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnęła przetargi na projekt i budowę autostrady A2 od Strykowa do Konotopy.
Ogólny kosztorys GDDKiA zakładał koszt inwestycji od Strykowa do Konotopy na poziomie 5,7 mld zł. Po zsumowaniu zwycięskich ofert na poszczególne odcinki, prognozowany koszt inwestycji to 3,2 mld zł. Oszczędność zatem może wynieść 2,5 mld zł.
Projektowany fragment autostrady został podzielony na pięć odcinków (od A do E, przy czym A jest najbliżej Łodzi, E – najbliżej Warszawy). Dla każdego odcinka prowadzone było oddzielne postępowanie przetargowe.
Odcinek A zbuduje konsorcjum firm z liderem China Overseas Engineering Group Co. Ltd na czele. Cena to 754,5 mln zł przy kosztorysie 1,7 mld zł.
Odcinek B zbuduje konsorcjum pod kierunkiem Mostostalu Warszawa SA. Oferta zakłada wykonanie prac za 843,5 mln zł przy kosztorysie 1,04 mld zł.
Odcinek C zostanie zbudowany przez China Overseas Engineering Group Co. Ltd. Oferta to 534,5 mln zł, przy kosztorysie 1,1 mld zł.
Kontrakt na odcinek D otrzyma konsorcjum pod kierunkiem firmy Strabag Sp. z o.o. Przy kosztorysie 1 mld zł, oferta zamknęła się kwotą 643,8 mln zł.
Natomiast za budowę odcinka E odpowiedzialne będzie konsorcjum pod kierunkiem Budimex-Dromex SA, które otrzyma 425,5 mln zł przy kosztorysie 669 mln zł.
Nieważną ofertę na odcinek B złożyło konsorcjum firm z liderem SRB Civil Engineering Ltd (Irlandia) na czele – 706,5 mln zł. Również nieważną – na odcinek E – złożyło także konsorcjum firm z liderem SRB Civil Engineering Ltd na czele – 330,6 mln zł. Oferty SRB Civil Engineering Ltd zostały odrzucone, ponieważ kosztorysy prac projektowych odcinków B i E przekraczały dopuszczalny limit kosztów zawartych w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia dla przetargu na autostradę A2 Stryków – Konotopa.
Projekty mogły kosztować maksymalnie do 5 proc. wartości zamówienia, tymczasem w ofertach SRB Civil Engineering Ltd próg 5 proc. został przekroczony. W związku z tym, w oparciu o art.89 ust.1 pkt 2 ustawy Prawo Zamówień Publicznych, zamawiający, czyli GDDKiA, był zmuszony odrzucić oferty konsorcjum SRB z postępowania przetargowego dla odcinków B i E.
Proces projektowania i budowy A2 na odcinku od Strykowa do Konotopy ruszy w 2009 r. Autostrada zostanie oddana do użytku do końca maja 2012 r. i połączy się z północną obwodnicą Warszawy S8 (obecnie na etapie budowy), a potem z południową obwodnicą S-2 (na etapie przetargu).
Źródło: GDDKiA