Na budowanym obecnie odcinku autostrady A1 o długości 15,4 km z Gliwic-Sośnicy do Bełku znajdą się łącznie 32 wiadukty i mosty.
Z licznymi wyzwaniami inżynieryjnymi na jego trasie radzą sobie greckie przedsiębiorstwo budowlane J&P/Avax i firma Hunnebeck Polska, której systemy deskowań umożliwiają sprawną realizację inwestycji. Technicznym wyzwaniem dla projektantów i inżynierów odpowiedzialnych za przygotowanie deskowań są przede wszystkim obiekty inżynieryjne tj. 14 wiaduktów, 12 mostów w ciągu autostrady, 6 mostów w ciągu dróg poprzecznych oraz przejście podziemne dla pieszych. Ze względu na przebieg autostrady przez tereny narażone na oddziaływanie szkód górniczych obiekty inżynieryjne dostosowano do przenoszenia odkształceń III kategorii.
![](http://www.inzynierbudownictwa.pl/images/stories/m1/przyczolkamax.jpg)
Budowa odcinka A1 Sośnica – Bełk zostanie najprawdopodobniej zakończona w roku 2009. Obok jezdni oraz obiektów inżynieryjnych budowane będą zabezpieczenia nasypów, systemy zarządzania i monitoringu, stacje poboru opłat, urządzenia ochrony środowiska, miejsca obsługi podróżnych. Całkowita wartość inwestycji to 242,7 mln euro.