Warszawski Węzeł Kolejowy zostanie dofinansowany ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Warszawski Węzeł Kolejowy (WWK) jest ważnym elementem infrastruktury kolejowej w skali Polski oraz Europy. Warszawski Węzeł Kolejowy obejmuje kluczową linię średnicową, na którą składa się odcinek linii kolejowych pomiędzy stacjami Warszawa Zachodnia a Warszawa Wschodnia, przebiegającą częściowo tunelem średnicowym przez ścisłe centrum Warszawy. Linia średnicowa jest podzielona na część dalekobieżną i podmiejską. Na linii średnicowej prowadzony jest wyłącznie ruch pasażerski. Inwestycja jest częścią korytarzy transportowych TEN-T: Morze Bałtyckie–Morze Adriatyckie, Morze Północne–Morze Bałtyckie.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę o dofinansowanie projektu „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia–Warszawa Zachodnia, etap I”. Zgodnie z jej postanowieniami wartość zaplanowanej inwestycji wyniesie ponad 1,3 mld zł. Projekt jest zlokalizowany na obszarze województwa mazowieckiego w obszarze Warszawskiego Węzła Kolejowego.
W ramach zadania zostaną wybudowane 2 wiadukty i 4 kładki dla pieszych oraz przebudowane: 2 stacje – Warszawa Zachodnia i Warszawa Główna, 2 wiadukty, 1 przejście podziemne dla pieszych.
Inwestycja jest odpowiedzią na zidentyfikowane na linii średnicowej niegodności, m.in.:
- przekroczenia zdolności przepustowej w godzinie szczytowej;
- brak separacji ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego na stacjach Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia, co powoduje niedogodności dla pasażerów oraz kolizyjne trasy wylotowe z linii średnicowej;
- brak wystarczającej ilości krawędzi peronowych;
- niedostosowanie lokalizacji przystanków do potrzeb mieszkańców;
- niska prędkość jazd po głowicach rozjazdowych;
- kolizyjność jazdy pociągów, ograniczone możliwości elastycznego reagowania na perturbacje ruchowe i minimalizacje opóźnień;
- utrudnione ruchy manewrowe pociągów;
- niewykorzystany potencjał obszaru byłej stacji Warszawa Główna.
Zgodnie z założeniami łączna długość odcinków objętych projektem wynosi 20,449 km, z czego w TEN-T – 12,275 km. Dodatkowo projekt obejmuje dostosowanie stacji Warszawa Gdańska do obsługi zwiększonej liczby podróżnych.
Wartość całkowita inwestycji: 2 639 584 830,86 zł, wartość dofinansowania z UE: 1 348 794 709,71 zł.
Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Fot. Artur Lewandowski/PKP PLK S.A.
Przeczytaj też:
Dworzec Toruń Miasto w przebudowie
Dworzec Nowy Tomyśl otwarty dla podróżnych