Tunel na Zakopiance pod górą Luboń Mały jest gotowy. Przejazd nim zajmuje niespełna 2 minuty.
Tunel na Zakopiance połączył oddane wcześniej nowe odcinki Zakopianki, a tym samym pomiędzy Myślenicami i Rabką-Zdrój powstało ok. 32 km drogi ekspresowej.
Gdy w 2016 r. rozpoczynała się budowa drogi ekspresowej S7 pomiędzy Lubniem i Rabką-Zdrój, pokonanie ok. 16 km starej DK7 ze średnią prędkością ok. 42 km/h zajmowało prawie 15 minut. Po puszczeniu ruchu w tunelu skrócił się czas przejazdu blisko o połowę. Sam odcinek tunelowy można przejechać w niecałe 2 minuty.
Tunel na Zakopiance ma 2 komory (nitki), po jednej dla każdej jezdni, długość 2058 m, wysokość 4,7 m, szerokość użytkową 14,9 m, dwa pasy ruchu po 3,5 m każdy oraz 3 m pas awaryjny, co daje możliwość realizacji trzeciego pasa ruchu w przyszłości. Spadek tunelu wynosi 0,5% w kierunku z Krakowa do Nowego Targu.
Drogi ewakuacyjne rozmieszczone wzdłuż ścian tunelu drogowego mają szerokość 1,2 m, a przejazd awaryjny 3,5 m. Wykonano 11 nisz ewakuacyjnych rozmieszczonych co 172,5 m, w tym jedna zlokalizowana w środku jest przejezdna dla służb ratowniczych. Po zewnętrznej stronie komór tunelu rozmieszczone są co ok. 86 m nisze alarmowe i hydrantowe. W środku obiektu jest też zatoka postoju awaryjnego. Nisze alarmowo-sygnalizacyjne, ze względu na hałas utrudniający rozmowy, są oddzielone od jezdni przeszklonymi elementami niepalnymi. W przypadku pożaru w jednej z nitek tunelu podróżni będą ewakuowani do nitki sąsiedniej, nie objętej pożarem i wyjdą na zewnątrz przez portal.
Powstały też dwa budynki techniczne, dwa budynki dyspozytorni i całodobowe centrum zarządzania tunelem zlokalizowane na węźle Skomielna Biała.
Droga ekspresowa S7 Lubień–Rabka-Zdrój o długości 15,8 km w dużej mierze przebiega na wiaduktach i estakadach, a na odcinku o długości 2 km pod ziemią. Największa estakada ma kilometr długości i wznosi się w najwyższym punkcie 50 m nad terenem (zlokalizowana jest na odcinku Skomielna Biała–Rabka-Zdrój). Tunel stanowi 12,3% całej trasy. Budowa jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt inwestycji wynosi 2 547 601 820,15 zł, a dofinansowanie ze środków UE – 1 299 635 604,11 zł.
Źródło: GDDKiA
Przeczytaj też:
Druga nitka tunelu na Zakopiance przebita
Pierwszy tunel na Zakopiance przebity
S7 Lubień–Naprawa z dwiema jezdniami