Tunel na S3 w Sudetach o długości ok. 2300 m będzie najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce drążonym w skale. Wiertnica tunelowa rozpoczęła pracę przy jego budowie.
Tunel na S3 powstaje w ramach budowy dwujezdniowej drogi ekspresowej pomiędzy węzłami Bolków i Kamienna Góra Północ o długości ok. 16,1 km. Wiertnica tunelowa, czyli Jumbo Drill, rozpoczęła pracę przy drążeniu pierwszego z dwóch dwunawowych tuneli przecinających Góry Wałbrzyskie. Docelowo na budowie będą cztery takie maszyny, po dwie na każdą nawę tunelu, w tym po jednej na każdy portal.
Każda jezdnia tego odcinka S3 będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Powstaną również dwa dwunawowe tunele drogowe: TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice, oraz TS-32 o długości ok. 320 m, niedaleko miejscowości Gostków. Tunel na S3 TS-26 w ciągu drogi S3 po wybudowaniu będzie najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce drążonym w skale, wyposażonym we wszystkie istotne z punku widzenia bezpieczeństwa systemy. Wykonawcą robót jest konsorcjum firm PORR i PORR Bau. Wartość umowy to ponad 1,5 mld zł. Zakończenie prac przy budowie tuneli planowane jest w 2023 r.
Tunel TS-26 zostanie wykonany tradycyjną metodą górniczą, z zastosowaniem urabiania mechanicznego oraz urabiania materiałami wybuchowymi, w technologii NATM. W ramach prac projektowych zdefiniowanych zostało 16 różnych wariantów obudowy wstępnej, dobieranych na etapie realizacji robót w zależności od warunków gruntowych oraz dodatkowe środki zabezpieczające, jak np. obudowa parasolowa. Metoda górnicza w technologii budowy tunelu „nowa metoda austriacka” (z jęz. angielskiego New Austrian Tunnelling Method – NATM) polega na wykorzystaniu górotworu jako konstrukcji nośnej przy współpracy z wykonaną obudową.
Natomiast Tunel TS-32 zrealizowany zostanie metodą górniczą w technologii Cut & Cover, tzw. otwarty wykop. Oznacza to, że pierwszym etapem robót będzie wykonanie wykopu i usunięcie ok. 220 000 m³ gruntu i skały do poziomu fundamentów tunelu. Następnie wykonana zostanie konstrukcja żelbetowa tunelu o długości 320 m. Po zakończeniu tego etapu, konstrukcja tunelu zostanie zasypana gruntem grubości do 12 m. Kolejnym krokiem będzie wykonanie wszelkich instalacji służących bezpieczeństwu, takich jak: oświetlenie, wentylacja czy sieć hydrantowa. Po odbiorach sprawdzających poprawność funkcjonowania wszystkich systemów tunel zostanie oddany do użytku.
Budowa odcinka drogi ekspresowej S3 Bolków–Lubawka (granica państwa) podzielona została na dwa zadania: Bolków–Kamienna Góra Północ oraz Kamienna Góra–Lubawka (granica państwa). W sumie powstanie ponad 31 km trasy S3, która połączy się z czeską autostradą D11, stanowiąca kontynuację transeuropejskiego korytarza drogi E65.
Wartość całkowita realizacji trasy S3 pomiędzy Legnicą a granicą państwa w Lubawce wynosi 3,875 mld zł i jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020.
Źródło: GDDKiA
Zdjęcia: GDDKiA/Michał Soroko
Czytaj także: Tunel średnicowy w Łodzi w budowie
Tunel Południowej Obwodnicy Warszawy. FILM
Budowa S1. Odcinek Przybędza – Milówka z dwoma tunelami