Tor wodny Świnoujście–Szczecin został przebudowany. Został pogłębiony do 12,5 m, dzięki czemu zapewniona została dostępność szczecińskiego portu dla większych statków.
Tor wodny Świnoujście–Szczecin oddano do użytku 9 maja 2022 r. W trakcie prac modernizacyjnych pogłębiono tor do 12,5 m na odcinku ok. 62 km, z jednoczesnym jego poszerzeniem do 100 m, przebudową skarp brzegowych oraz pogłębieniem i poszerzeniem obrotnic dla statków. Do wydobycia podczas prac na torze było ok. 24 mln m³ urobku, z którego usypano dwie sztuczne wyspy.
Dzięki pogłębieniu toru wodnego maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków zawijających do Szczecina zwiększy się z nieco ponad 9 do blisko 11 m. Tym samym szczeciński port będzie dostępny dla określonej grupy dużych statków. Do tej pory większe jednostki musiały być odciążane w Świnoujściu przed dalszą drogą.
Wyspa w trakcie usypywania z urobku wydobytego z dna Zalewu Szczecińskiego (pole refulacyjne)
Nowe wyspy na Zalewie Szczecińskim powstały z urobku wydobywanego podczas prac pogłębiających tor wodny Świnoujście–Szczecin (są polami refulacyjnymi o łącznej pojemności niemal 40 mln m³). Zlokalizowane są na 22 i 28 km toru, kilka kilometrów na północny wschód od jego krawędzi. Obie mają średnio 5 m wysokości. Wyspa W22 ma powierzchnię około 123 ha, a W28 – prawie 250 ha. Na wyspach posadzona zostanie roślinność, aby stały się także miejscem bytowania ptactwa. Po zakończeniu inwestycji jedna z wysp pozostanie nadal polem refulacyjnym, które będzie gromadzić materiał z bieżących prac czerpalnych przez najbliższe lata.
Wykonawcą modernizacji toru wodnego było belgijsko-holenderskie konsorcjum firm Dredging International nv i Van Oord Dredging and Marine Contractors bv, a wartość podpisanego we wrześniu 2018 r. kontraktu to ok. 1,9 mld zł. W ramach projektu modernizowana jest jeszcze baza oznakowania nawigacyjnego w Szczecinie. Zadanie o wartości ok. 54 mln zł wykonuje Przedsiębiorstwo Budowlane CALBUD sp. z o.o. ze Szczecina. Umowę podpisano w sierpniu 2019 r., a zakończenie prac nastąpi jesienią 2022 r.
Źródło: MI
Czytaj także:
Modernizacja toru wodnego Świnoujście – Szczecin
Port we Fromborku zostanie przebudowany
O czym się mówi w gospodarce wodnej w Polsce?