Tor wodny Świnoujście–Szczecin zmodernizowany

12.05.2022

Tor wodny Świnoujście–Szczecin został przebudowany. Został pogłębiony do 12,5 m, dzięki czemu zapewniona została dostępność szczecińskiego portu dla większych statków.

 

Tor wodny Świnoujście–Szczecin oddano do użytku 9 maja 2022 r. W trakcie prac modernizacyjnych pogłębiono tor do 12,5 m na odcinku ok. 62 km, z jednoczesnym jego poszerzeniem do 100 m, przebudową skarp brzegowych oraz pogłębieniem i poszerzeniem obrotnic dla statków. Do wydobycia podczas prac na torze było ok. 24 mln m³ urobku, z którego usypano dwie sztuczne wyspy.

Dzięki pogłębieniu toru wodnego maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków zawijających do Szczecina zwiększy się z nieco ponad 9 do blisko 11 m. Tym samym szczeciński port będzie dostępny dla określonej grupy dużych statków. Do tej pory większe jednostki musiały być odciążane w Świnoujściu przed dalszą drogą.

 

Tor wodny Świnoujście–Szczecin

Wyspa w trakcie usypywania z urobku wydobytego z dna Zalewu Szczecińskiego (pole refulacyjne)

 

Nowe wyspy na Zalewie Szczecińskim powstały z urobku wydobywanego podczas prac pogłębiających tor wodny Świnoujście–Szczecin (są polami refulacyjnymi o łącznej pojemności niemal 40 mln m³). Zlokalizowane są na 22 i 28 km toru, kilka kilometrów na północny wschód od jego krawędzi. Obie mają średnio 5 m wysokości. Wyspa W22 ma powierzchnię około 123 ha, a W28 – prawie 250 ha. Na wyspach posadzona zostanie roślinność, aby stały się także miejscem bytowania ptactwa. Po zakończeniu inwestycji jedna z wysp pozostanie nadal polem refulacyjnym, które będzie gromadzić materiał z bieżących prac czerpalnych przez najbliższe lata.

Wykonawcą modernizacji toru wodnego było belgijsko-holenderskie konsorcjum firm Dredging International nv i Van Oord Dredging and Marine Contractors bv, a wartość podpisanego we wrześniu 2018 r. kontraktu to ok. 1,9 mld zł. W ramach projektu modernizowana jest jeszcze baza oznakowania nawigacyjnego w Szczecinie. Zadanie o wartości ok. 54 mln zł wykonuje Przedsiębiorstwo Budowlane CALBUD sp. z o.o. ze Szczecina. Umowę podpisano w sierpniu 2019 r., a zakończenie prac nastąpi jesienią 2022 r.

 

Źródło: MI

 

Czytaj także:

Modernizacja toru wodnego Świnoujście – Szczecin

Port we Fromborku zostanie przebudowany

O czym się mówi w gospodarce wodnej w Polsce?

 

 

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in