Terminal kontenerowy T3 zostanie zrealizowany przez konsorcjum Budimex S.A. i Dredging International NV. Będzie to jeden z największych terminali kontenerowych w Europie.
Terminal kontenerowy T3 DCT Gdańsk, operatora największego terminala kontenerowego na Morzu Bałtyckim, wybuduje konsorcjum firm Budimex S.A. i Dredging International NV.
Projekt nowego terminala głębokowodnego obejmie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m i głębokości 17,5 m oraz plac o powierzchni 36,5 ha. Dodatkowo inwestycja zakłada zakup 7 nowych żurawi nabrzeżnych zdolnych do obsługi największych statków świata oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG dla placu kontenerowego.
Dredging International NV poprowadzi prace pogłębiarskie i rekultywacyjne w celu stworzenia 36-hektarowej platformy, która będzie stanowić podstawę nowego terminala. Prace pogłębiarskie i rekultywacyjne rozpoczną się we wrześniu, a na początku 2023 r. zacznie się budowa ściany północnej i południowej oraz głównego nabrzeża. Podczas realizacji zostaną podjęte wszelkie środki ostrożności w celu ochrony środowiska naturalnego, organizmów i siedlisk morskich na obszarze, na który ma wpływ inwestycja.
W pierwszej fazie terminal kontenerowy T3 zwiększy zdolność przeładunkową DCT Gdańsk o 1,7 mln TEU, do poziomu 4,5 mln TEU (kontenery 20-stopowe) rocznie. Po ukończeniu będzie to jeden z największych terminali kontenerowych w Europie, obsługujący kraje Europy Środkowo-Wschodniej oraz kraje bałtyckie.
Kontrakt przewiduje realizację prac w formule „projektuj i buduj”. Najpierw wykonane zostaną intensywne prace projektowe w zakresie branży hydrotechnicznej i robót czerpalnych. Prace budowlane zakładają realizację robót czerpalnych o kubaturze ponad 4 mln m³ oraz wykonanie linii cumowniczej o długości ponad 700 m. Terminal kontenerowy T3 będzie miał powierzchnię ponad 360 000 m², głębokość operacyjną 17 m i będzie półautomatyczny, co jest nowością w Polsce i trendem obecnym już na świecie.
Otwarcie T3 zaplanowano na koniec pierwszej połowy 2024 r., a pełne zakończenie projektu na II kwartał 2025 r.
Przeczytaj też:
Beton hydrotechniczny – projektowanie i wykonawstwo