Wiadukt w Skierniewicach to kolejna inwestycja realizowana w ramach programu Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Miasto Skierniewice 19.06.2019 r. podpisały umowę w sprawie współpracy przy budowie wiaduktu drogowego nad torami w ciągu ul. Zwierzynieckiej / Piłsudskiego. Bezkolizyjny obiekt zastąpi dotychczasowy przejazd na drodze powiatowej Skierniewice – Maków. Efektem inwestycji będzie likwidacja tzw. wąskiego gardła na mapie transportowej Skierniewic, co znacznie usprawni ruch lokalny i tranzytowy, a także zwiększy bezpieczeństwo na skrzyżowaniu linii kolejowej i ważnej miejskiej drogi.
Czytaj też: Więcej pieniędzy na inwestycje w linie kolejowe
Przejazd kolejowy w Skierniewicch. Fot. Google Street View
Koszty budowy wiaduktu w Skierniewicach
Szacowana wartość inwestycji to około 20,3 mln zł (netto). Projekt przewiduje, że kierowcy pojadą wiaduktem z dwoma pasami ruchu nad torami linii Warszawa – Katowice, a piesi skorzystają z wygodnego chodnika. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dofinansują zadanie w kwocie do wysokości 10,7 mln zł (netto) w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – etap III”. Realizacja planowana jest w latach 2020 – 2022 r.
Projekt: Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami
Budowa wiaduktu drogowego w Skierniewicach wpisuje się w realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. projekt poprawy bezpieczeństwa. Celem jest zastępowanie przejazdów kolejowo-drogowych skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. PLK realizują program we współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego i zarządcami dróg. W województwie łódzkim do projektu zakwalifikowały się jeszcze trzy inicjatywy. To wiadukty kolejowe / tunele drogowe w Łowiczu, Andrespolu i Gałkówku.
W całym kraju w ramach projektu planowana jest budowa 31 obiektów, w tym 14 wiaduktów kolejowych, 11 wiaduktów drogowych, 6 przejść dla pieszych (2 kładki i 4 przejścia pod torami). Bezpieczne skrzyżowania powstały i są budowane również w ramach Krajowego Programu Kolejowego na modernizowanych liniach m.in. Warszawa – Białystok, Poznań – Warszawa, Kraków – Rzeszów i Warszawa – Lublin.
Projekt „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – etap III” będzie ubiegał się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Czytaj też: Modernizacja stacji Skierniewice