SIEMENS Sp. z o.o. – Marek Bielski, członek zarządu Siemensa Sp. z o.o., dyrektor sektora Infrastructure & Cities

10.09.2012

Z firmą Siemens związany od 1993 r. Od kilku lat członek zarządu Siemensa Sp. z o.o., a od roku dyrektor nowego sektora –Infrastructure & Cities, integrującego ofertę Siemensa w obszarze infrastruktury miejskiej i transportowej. Z wykształcenia elektronik oraz doktor nauk fizyko-matematycznych o specjalności radiofizyka kwantowa. Absolwent uczelni technicznych w Polsce i za granicą. Menedżer zarządzający dużymi strukturami organizacji. Ma 53 lata. Jest żonaty i ma troje dzieci.

W 2011 r. Siemens już czwarty rok z rzędu został liderem rankingu zrównoważonego rozwoju – Dow Jones Sustainability Index (DJSI)– w grupie koncernów technologicznych. W rankingu oceniane są działania i wyniki finansowe 1000 wiodących światowych korporacji, bazujących na modelu zrównoważonego rozwoju.

 

 

– Siemens realizuje wiele projektów w różnych obszarach polskiego rynku. Które z nich są najważniejsze?

– Rzeczywiście na całym świecie, i również w Polsce, jesteśmy obecni w wielu segmentach rynku. Dostarczamy najnowsze produkty i rozwiązania technologiczne do wykorzystania w energetyce, medycynie czy przemyśle. Sektor Infrastructure & Cities, którym kieruję, koncentruje się na szeroko rozumianych projektach infrastruktury miejskiej i transportowej. Nawet w tym obszarze możemy mówić o różnorodnej ofercie – począwszy od rozwiązań automatyki i zabezpieczeń budynków, przez systemy sterowania ruchem drogowym, automatykę kolejową, aż po tabor szynowy. Możemy się pochwalić, że ostatnio podpisaliśmy największy kontrakt w historii Siemensa Sp. z o.o., który realizujemy dla Metra Warszawskiego. Rozpoczęliśmy właśnie produkcję wagonów Inspiro w wiedeńskiej fabryce Siemensa. To najnowsza konstrukcja firmy i cieszę się, że Warszawa będzie pierwszym miastem, w którym Inspiro będą jeździły. Na jesieni rozpoczynają się testy pierwszego składu na torze Siemensa w Wildenrath Wegberg w Niemczech. To początek przygotowania pojazdu do procedury homologacji w Warszawie.

 

– Siemens ma również bogatą ofertę dla polskich kolei, w tym nowoczesne lokomotywy. Jak Pan ocenia potencjał naszego rynku kolejowego i jego zainteresowanie tą ofertą?

– Mam nadzieję, że istotnie projekty inwestycyjne na polskiej kolei rozwiną się i transport szynowy będzie coraz bardziej efektywny. Po polskich torach, i nie tylko, jeżdżą już zaawansowane lokomotywy wielosystemowe Siemensa z serii Eurosprinter. To właśnie lokomotywa Siemensa, jedna z 10 Husarzy jeżdżących w barwach Intercity, brała udział w pierwszych testowych przejazdach na polskich torach z prędkością 200 km/h. Wiążemy także duże nadzieje z lokomotywą Vectron DC, która jest nowszą konstrukcją i która –nie tylko w naszej ocenie –doskonale odpowiada wymaganiom polskiego rynku. Otrzymała świadectwo dopuszczenia do ruchu na polskich torach i jest obecnie testowana przez przewoźników. Liczymy, że rezultaty tych prób okażą się pozytywne i przewoźnicy będą zainteresowani zakupem Vectrona.

 

Siedziba Siemensa Sp. z o.o. w Warszawie

 

– W Poznaniu pojawiły się najnowsze parkomaty Siemensa współpracujące z systemem, który umożliwia naprowadzanie pojazdów na wolne miejsca parkingowe. To ogromna wygoda dla kierowców. Czy inne miasta są zainteresowane takimi rozwiązaniami?

– W wielu polskich miastach działają już parkomaty Siemensa, a w zasadzie trzeba powiedzieć o całych strefach płatnego parkowania. Parkomaty to tylko jedne z najbardziej widocznych dla użytkowników elementów całego systemu, obejmującego sieć parkomatów, złożone oprogramowanie, strefy taryfowe, serwis oraz obsługę stref. Od 2011 r., w poznańskiej dzielnicy Jeżyce, działa 164 naszych nowych parkomatów. Uruchomione są także specjalne tablice pomagające znaleźć wolne miejsca parkingowe. Takie inteligentne rozwiązania drogowe są coraz częściej stosowane i to nie tylko w miastach. W Warszawie i Krakowie już od kilku lat działają systemy zarządzania ruchem drogowym Siemensa. Ostatnio zakończyliśmy wdrażanie takiego systemu na odcinku autostrady A2 między Koninem a Strykowem. Właśnie na węźle Stryków działa Centrum Zarządzania Ruchem.

 

– Angażują się Państwo również w promocję nowoczesnego oświetlenia oraz systemów automatyki budynków. Jakie są w tym zakresie potrzeby naszego rynku, np. w związku z wymogiem efektywnego zarządzania energią?

– Właśnie kompleksowe zastosowanie najnowszych rozwiązań we wszystkich aspektach, od automatyki budynku aż po efektywne oświetlenie, przynosi największe efekty. Mówimy tu o spektakularnych inwestycjach, takich jak kompleks Sky Tower we Wrocławiu, PGE Arena czy Stadion Narodowy. Tutaj projektanci i architekci mają trudne zadanie nadążania za dynamiką rozwoju technologii. Chciałbym jednak zauważyć, że na polskim rynku można przeprowadzać także efektywne modernizacje już istniejących budynków, zwłaszcza użyteczności publicznej. Tam, gdzie problemem jest zazwyczaj finansowanie, wychodzimy naprzeciw naszym Klientom i realizujemy wiele projektów, które nasi Klienci samorządowi spłacają z oszczędności uzyskanych na skutek modernizacji budynków, instalacji oraz zarządzania zużyciem energii, tak cieplnej, jak i elektrycznej. Przykładem może być Urząd Miasta Radzionków, który wdrożył taki projekt w pięciu budynkach edukacyjnych. Po roku działania i optymalizacji parametrów uzyskano ponad 55% oszczędności w zużyciu energii cieplnej. To inwestycje długoterminowe, w których najlepiej współdziałać z wiarygodnym, sprawdzonym partnerem, jakim bez wątpienia jesteśmy.

Specjalnością i ważnym obszarem działań Siemensa są także systemy zabezpieczeń budynku, ochrony przeciwpożarowej oraz monitoringu i kontroli dostępu. Zrealizowaliśmy wiele projektów dostosowanych do specyfiki tak prestiżowych obiektów zabytkowych, jak Zamek Książ czy Zamek Królewski na Wawelu. Zabezpieczamy też obiekty wymagające specjalnej ochrony – lotniska czy budynki stacji energetycznych.

 

– Dużo inwestycji w Polsce jest realizowanych w związku z Mistrzostwami Euro 2012 – teraz zbliżają się do końca. Czy potem też liczą Państwo na dobrą koniunkturę?

– Obecnie kończymy wiele projektów związanych z infrastrukturą przygotowywaną na Euro 2012. Jesteśmy obecni na stadionach – w tym obszarze szczególnie ważna jest dla nas realizacja projektu dla PGE Arena w Gdańsku. Jesteśmy też obecni przy modernizacji i budowie nowoczesnej bazy hotelowej. Mimo że ta impreza sportowa pochłonie wiele środków inwestycyjnych, jestem zdania, że to nie koniec rozwoju infrastruktury miejskiej i transportowej. Z pewnością jest jeszcze wiele do zrobienia.
 

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in