Jest umowa na realizację kluczowego odcinka drogi ekspresowej S74 węzeł Kielce Zachód–Kielce. Dwujezdniowa droga ekspresowa o długości 5 km ułatwi wjazd do Kielc z S7 oraz połączy dwa odcinki S74.
Po wybudowaniu S74 węzeł Kielce Zachód–Kielce kierowcy korzystać będą nieprzerwanie z blisko 30-kilometrowego odcinka ekspresowej trasy między Mniowem a Cedzyną. Tym samym znacząco poprawią się warunki jazdy dla kierowców podróżujących między województwami łódzkim, świętokrzyskim i podkarpackim, a także dla mieszkańców Kielc i okolic.
Nowy odcinek S74 Kielce Zachód–Kielce o długości około 5 km połączy węzeł Kielce Zachód na skrzyżowaniu z drogą ekspresową S7 z węzłem Bocianek wybudowanym w ramach S74 Kielce–Cedzyna. Inwestycja skutecznie odseparuje ruch tranzytowy od lokalnego dzięki przeprowadzeniu ciągu głównego S74 na przeważającym odcinku w wykopie. Trasę będzie można pokonać drogą ekspresową w kilka minut.
W ramach inwestycji planowana jest budowa dwóch węzłów drogowych (Hubalczyków, Zagnańska) i dwóch tuneli. Dłuższy z tuneli, około półkilometrowy, planowany jest na odcinku sąsiadującym z zabudową osiedlową między ulicami Klonową a Warszawską. Przewidziano również m.in. budowę wiaduktu nad S74 w ciągu ulicy Transportowców, ronda nad tunelem pod ulicą Olszewskiego, a także wiaduktu w ciągu DK73 w obrębie węzła Bocianek. Wzdłuż nowego odcinka powstanie ciąg rowerowy.
Szczegółowe rozwiązania techniczne opracowane zostaną na etapie projektu budowlanego. Inwestycja stanowić będzie kontynuację podjętych już działań w ramach S74.
Trasę S74 węzeł Kielce Zachód–Kielce wybuduje Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor za 713,4 mln zł. Nowa droga realizowana będzie w systemie „projektuj i buduj”. Prace zostaną zakończone w ciągu 36 miesięcy od momentu podpisania umowy z wyłączeniem okresów zimowych w czasie robót budowlanych. Wykonawca będzie miał 10 miesięcy na opracowanie projektu budowlanego i 7 miesięcy na uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. To oznacza, że pierwsze roboty budowlane powinny rozpocząć się w II połowie 2024 r. Zakończenie inwestycji przewidziano na 2026 r.
Do włączenia nowej drogi przystosowany został węzeł Kielce Zachód, wybudowany w ciągu S7 na obwodnicy Kielc, oraz istniejący odcinek S74 Kielce–Cedzyna o długości blisko 7 km, z węzłem Bocianek. W marcu 2022 r. rozpoczęła się realizacja S74 Przełom/Mniów–węzeł Kielce Zachód. Trwa również realizacja obwodnicy Opatowa w ciągu S74 w województwie świętokrzyskim.
Źródło: GDDKiA
Czytaj także:
S6 Leśnice–Bożepole Wielkie z zezwoleniem na budowę
S7 Załuski–Modlin z zezwoleniem na budowę
S61 Suwałki–Budzisko – 24 km Via Baltica