S61 Ostrów Mazowiecka–Śniadowo to przedostatni odcinek realizowanej drogi ekspresowej S61. Ma on długość blisko 19,5 km.
S61 Ostrów Mazowiecka–Śniadowo został oddany do ruchu, dzięki czemu cała S61 ma już ponad 200 z docelowych 220 km. W budowie została już 13-kilometrowa obwodnica Łomży, która ma być przejezdna po jednej jezdni w połowie 2024 r.
Budowa drogi ekspresowej S61 jest inwestycją istotną nie tylko dla sieci dróg w Polsce, ale ma też znaczenie europejskie. Łącząc się z drogą ekspresową S8 Wrocław–Warszawa–Białystok, tworzy międzynarodowy korytarz transportowy Via Baltica (liczony od Warszawy do Budziska). Docelowo przejmie on ruch tranzytowy pomiędzy Europą Zachodnią a krajami bałtyckimi.
Odcinek S61 Ostrów Mazowiecka–Śniadowo ma ok. 19,5 km długości. Jest to dwujezdniowa droga ekspresowa o nawierzchni bitumicznej przystosowana do najcięższego ruchu (11,5 t/oś), z dwoma węzłami: Ostrów Mazowiecka Północ na skrzyżowaniu dróg ekspresowych S61 i S8 oraz Komorowo (połączenie z drogami wojewódzkimi 627 i 677). Na trasie powstało 26 obiektów inżynierskich, w tym pięć stanowiących przejścia dla zwierząt oraz dodatkowo osiem przepustów ekologicznych dla zwierząt małych. Zlikwidowano dotychczasowy węzeł Ostrów Mazowiecka Północ na skrzyżowaniu z ul. Lubiejewską w ciągu drogi wojewódzkiej 627. Wraz z oddaniem nowego węzła na skrzyżowaniu S8 z S61, wyposażonego w łącznice bezpośrednie obsługujące ruch w ciągu Via Baltica, ułatwiono dojazd do Łomży. Nowy węzeł obsłuży również dojazd do Ostrowi Mazowieckiej od północy i okolicznych miejscowości.
Nadal będą kontynuowane prace poza ciągiem głównym oddanego odcinka S61 Ostrów Mazowiecka–Śniadowo. Dodatkowo, na jezdni S8 w kierunku Białegostoku przez kilka miesięcy potrwa jeszcze przebudowa wiaduktu nad linią kolejową oraz układanie nawierzchni na tejże jezdni. Do tego pozostaje do wykonania budowa łącznika od węzła Komorowo do drogi wojewódzkiej DW627, a także budowa i przebudowa tzw. dróg bocznych. Ostateczne zakończenie prac planowane jest w 2024 r.
Umowa na realizację S61 Ostrów Mazowiecka–Śniadowo w formule „projektuj i buduj”, po rozwiązaniu kontraktu z nierzetelnym wykonawcą, została podpisana 8 stycznia 2020 r. Odcinek powstał – licząc od dnia otrzymania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (8 grudnia 2021 r.) – w niespełna 2 lata.
Wartość kontraktu to 750 mln zł. Koszt całkowity projektu to ok. 843 mln zł, natomiast dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wyniosło 433,5 mln zł.
Źródło: GDDKiA
Fot. Krzysztof Nalewajko/GDDKiA
Przeczytaj też:
Most na Sanie w Stalowej Woli w realizacji
S7 Moczydło–Miechów oddana do użytku
Tunel pod linią kolejową w Gałkowie otwarty