S19 Niedrzwica Duża–Kraśnik oddana do ruchu

24.05.2022

S19 Niedrzwica Duża–Kraśnik to ostatni wybudowany odcinek Via Carpatii, który połączył Lublin z Rzeszowem. Trasa ma ok. 20 km.

 

S19 Niedrzwica Duża–Kraśnik

 

S19 Niedrzwica Duża–Kraśnik została oddana do użytku. Odcinek ten ma blisko 20 km i jest najdłuższy spośród sześciu budowanych w woj. lubelskim. W ramach inwestycji powstało m.in. 17 obiektów inżynierskich, w tym 12 wiaduktów, 2 przejścia dla dużych zwierząt, most i 2 kładki. Na tym odcinku wykonano ok. 1,4 mln m³ wykopów. Materiał użyty do nasypów miał objętość blisko 1,2 mln m³. Łącznie na trasie ułożono ok. 2,25 mln m² masy bitumicznej. Do budowy obiektów mostowych wykorzystano 2,5 tys. t stali i ok. 23 tys. m³ betonu.

 

S19 Niedrzwica Duża–Kraśnik

 

W 2012 r. GDDKiA oddała do użytku odcinek S19 od autostrady A4 do Stobiernej, a w 2017 r. dalej do węzła Sokołów Małopolski Północ. Umowy z wykonawcami na realizację dalszego ciągu S19 między Lublinem a Sokołowem Małopolskim podpisano pomiędzy końcem października 2017 r. a grudniem 2018 r. Budowa została podzielona na 12 odcinków o łącznej długości ok. 130 km, z czego 6 (ok. 75 km) powstało w woj. lubelskim. Jako pierwsza, w czerwcu 2021 r., gotowa była trasa od węzła Janów Lubelski Południe do węzła Lasy Janowskie. W październiku i grudniu 2021 r. oddano do ruchu 9 kolejnych fragmentów Via Carpatii w woj. lubelskim i podkarpackim. Łącznie to blisko 92 km. Kierowcy otrzymali do dyspozycji odcinki pomiędzy węzłami: Lublin Węglin–Niedrzwica Duża, Kraśnik Północ–Zdziary oraz Rudnik nad Sanem–Sokołów Małopolski. W kwietniu 2022 r. udostępniono odcinek Zdziary–Rudnik z mostem na Sanie. Trasę zamyka S19 Niedrzwica Duża–Kraśnik.

 

S19 Niedrzwica Duża–Kraśnik

 

Dzięki nowej drodze pomiędzy granicami Lublina i Rzeszowa podróż skróci się do ok. 90 min. Teraz kierowcy z woj. lubelskiego szybciej dotrą do autostrady A4, a dalej do Krakowa czy Katowic. Mniej czasu zajmie też przejazd trasą z Rzeszowa do Warszawy poprzez S19 i S17, która przejmie ruch z obecnej DK9 i S7.

Łączny koszt budowy 12 odcinków S19 w woj. lubelskim i podkarpackim, od węzła Lublin Węglin do węzła Sokołów Małopolski Północ (wraz pracami przygotowawczymi, wykupem gruntów i nadzorem) wyniósł ok. 4,5 mld zł, z czego ponad 2,2 mld zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej.

 

Źródło: GDDKiA

 

Czytaj także:

S19 Zdziary–Rudnik udostępniona kierowcom

Obwodnica Łomży z nowym wykonawcą

Tunel drogowy w ciągu drogi ekspresowej S2 na odcinku Południowej Obwodnicy Warszawy

 

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in