28 sierpnia rozpoczęły się prace budowlane na obwodnicy Sanoka. Inwestycja obejmuje budowę ok. 7-kilometrowej obwodnicy tego miasta w ciągu drogi krajowej nr 28 Zator–Medyka wraz z infrastrukturą techniczną.
Obwodnica realizowana jest w systemie „projektuj i buduj”. Oznacza to, że wykonawca opracował dokumentację projektową, uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, a teraz przystępuje do budowy trasy.
Zakres inwestycji obejmuje:
– budowę jednojezdniowej drogi krajowej klasy GP o przekroju 2+1;
– budowę 4 skrzyżowań jednopoziomowych w ciągu obwodnicy;
– budowę przejść dla zwierząt i innych urządzeń ochrony środowiska;
– budowę obiektów inżynierskich (8 mostów, 4 wiadukty, 18 przepustów);
– budowę pary miejsc kontroli pojazdów;
– budowę elementów odwodnienia;
– budowę oznakowania drogowego oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu;
– budowę oświetlenia drogowego;
– przebudowę kolidujących z trasą obwodnicy istniejących urządzeń infrastruktury technicznej.
Początek obwodnicy zlokalizowany jest na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 886 z ul. Krakowską (DK 28), a koniec stanowi włączenie drogi obwodowej do istniejącej drogi krajowej nr 84 (ul. Lipińskiego). Obwodnica Sanoka przebiegać będzie w terenie zróżnicowanym wysokościowo (teren falisty i częściowo górski). W większości obwodnica będzie przebiegać przez teren niezabudowany, rejon zurbanizowany występuje na początkowym oraz końcowym jej odcinku.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Sanoka jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z Sanoka, a przez to odciążenie układu komunikacyjnego miasta. Dzięki niej skróci się czas podróży, zwiększy się też bezpieczeństwo ruchu przy jednoczesnym zachowaniu wymogów ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju.
Wykonawcą prac jest konsorcjum spółek: Max Bögl Polska Sp. z o.o. i Max Bögl Stiftung &Co. KG. Wartość umowy to prawie 140 mln zł. Zakończenie inwestycji planowane jest w połowie 2019 r.
Źródło: MIiB