22 lutego ruszyła budowa pierwszego etapu Trasy Łagiewnickiej. Generalnym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum Budimex i Ferrovial Agroman.
Trasa Łagiewnicka to jeden z brakujących elementów tzw. III obwodnicy Krakowa. W ramach całej inwestycji powstanie 3,5 km drogi dwujezdniowej, z odcinkami tunelowymi oraz linią tramwajową (1,7 km) łączącą osiedle Kurdwanów i ulicę Zakopiańską. Ponadto powstanie pięć tuneli, nowe węzły drogowe, ekrany akustyczne, mosty, kładki, chodniki, ścieżki rowerowe oraz wspomniana linia tramwajowa. Trasa Łagiewnicka będzie przebiegać od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ul. Witosa, Halszki i Beskidzkiej.
W ramach umowy wykonawca zaprojektuje i wykona następujące roboty budowlane:
- budowa ulicy dwujezdniowej o długości 3,5 km wraz z pasem dzielącym, ciągami pieszymi, rowerowymi, torowiskiem tramwajowym dwutorowym;
- budowa obiektów inżynierskich: tuneli, kładek, mostów na rzece Wildze;
- budowa i przebudowa linii tramwajowej;
- przebudowa i rozbudowa ul. Zakopiańskiej;
- przebudowa linii kolejowej;
- przełożenie koryta rzeki Wilgi;
- przebudowa torowiska tramwajowego na pętli tramwajowej;
- zagospodarowanie terenów naziemnych (miejsca nad tunelami oraz w obrębie przebiegu inwestycji), tj. nasadzenia, ogródek jordanowski, zagospodarowanie o charakterze parkowym, obiekty sportowe, place zabaw („Smocze skwery”), ciągi piesze i rowerowe;
- budowa obiektu Centrum Zarządzania Trzecią Obwodnicą – CZTO – obiektu zapewniającego nadzór i sterowanie nad wszystkimi elementami drogowymi III obwodnicy, w szczególności w zakresie obsługi obiektów tunelowych;
- budowa pomieszczeń nadzoru przy przystanku podziemnym (tramwajowym).
Wizualizacja: Budimex
Wykonawca otrzymał dostęp do terenu budowy dla zakresu objętego tzw. etapem I inwestycji (rejon włączenia ulicy 8 Pułku Ułanów do ulicy Ruczaj), dla którego wydana została już prawomocna decyzja zezwalająca na realizację. Na pozostałym obszarze realizowane będą roboty porządkowe.
Urząd Miasta Krakowa prowadzi postępowania o wydanie decyzji ZRID. Po uzyskaniu stosownych decyzji możliwe będzie rozpoczęcie prac budowlanych. Jeżeli nie wystąpią żadne nieprzewidywane okoliczności, nastąpi to w okresie wiosennym.
Budowa potrwa do końca 2020 r. Wartość inwestycji wynosi 652,19 mln zł netto.
Komponent inwestycji związany z budową linii tramwajowej pn. Budowa linii tramwajowej wzdłuż Trasy Łagiewnickiej jest współfinasowany ze środków funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020.