Na Rail Baltica, obok nowego mostu na Bugu, budowana jest bliźniacza konstrukcja dla drugiego toru. To najdłuższy obiekt inżynieryjny na linii kolejowej łączącej Warszawę i Białystok.
Inwestycja realizowana jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach prac na odcinku Sadowne – Czyżew. Budżet inwestycji to 569 mln zł. Projekt finansowany jest z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Dzięki inwestycji możliwy będzie przejazd większej liczby pociągów z Warszawy do Białegostoku.
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Rail Baltica z nowym mostem na Bugu
Jednym z najważniejszych elementów prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizacji odcinka Sadowne-Czyżew jest budowa nowej przeprawy na Bugu. Od marca 2019 r. pociągi dalekobieżne i regionalne pokonują Bug nowym, 300 metrowym mostem o wadze 3000 ton. Obiekt ma pięć 60-metrowych przęseł o wysokości dźwigarów ponad 12 m. To najdłuższy obiekt inżynieryjny na linii kolejowej łączącej Warszawę i Białystok. Teraz obok nowego mostu powstaje bliźniacza konstrukcja dla drugiego toru. Dzięki inwestycji zniknie tzw. wąskie gardło na jednotorowej dotąd przeprawie przez rzekę, dzięki temu możliwy będzie przejazd większej liczby pociągów.
Zobacz: Modernizacja trasy kolejowej Białystok – Ełk
Druga nitka mostu na Bugu w ramach Rail Baltica
Nowy most łukowy przejął ruch pociągów odbywający się dotychczas po starym obiekcie kratownicowym. Zakończono już prace rozbiórkowe starego mostu. Aktualnie (lipiec 2019 r.) trwa budowa podpór i przyczółków nowej konstrukcji. To wyjątkowo skomplikowana operacja. Prace związane z wykonywaniem podpór znajdujących się w nurcie rzeki są szczególnie trudne m.in. ze względu na warunki gruntowe. Na placu budowy widoczne są nowe przęsła, które zostaną nasunięte na wybudowane filary. Zakończenie budowy drugiej nitki mostu planowane jest na kwiecień 2020 r.
Rail Baltica: znaczenie nowego mostu na Bugu
300-metrowy obiekt umożliwi przejazd większej liczby pociągów pasażerskich. Zapewnione będzie sprawne kursowanie cięższych niż dotychczas składów towarowych o nacisku 221 ton/oś. Po zakończeniu wszystkich prac na odcinku Sadowne-Czyżew pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h, co skróci czas przejazdu z Mazowsza na Podlasie.
Budowa mostów nad rzeką Bug, to jedno z najbardziej skomplikowanych technicznie zadań na modernizowanej linii kolejowej Warszawa – Białystok. Przy budowie uwzględniono wymogi ochrony środowiska. Zapewnione będzie pod torami przejście dla zwierząt.
Sprawdź: Program Kolej Plus – założenia
O modernizacji linii kolejowej Warszawa – Białystok
Odcinek Sadowne – Czyżew to kolejny modernizowany fragment na linii z Warszawy do Białegostoku (Rail Baltica). Część prac już zrealizowano – na 35-kilometrowym odcinku pociągi kursują nowym torem, m.in. po nowych mostach na Bugu, Bojewce i Nowej Treblince. Zmodernizowano perony na stacjach Sadowne i Małkinia oraz przystanki Prostyń, Zaręby Kościelne, Kietlanka i Szulborze Wielkie. W marcu 2019 r. roboty przeniesiono na drugą stronę linii kolejowej. Zakończenie wszystkich prac na odcinku zaplanowano w II kwartale 2020 r. Kompleksowa modernizacja linii Rail Baltica zapewni sprawne podróże z Warszawy do Białegostoku.
Więcej o modernizacji Rail Baltica >>>
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.