W Poznaniu powstał Ośrodek Kontroli Ruchu Lotniczego na potrzeby CPK. Wartość inwestycji wyniosła 91,5 mln zł. Obiekt będzie uruchamiany operacyjnie w kilku etapach. Cały proces powinien zakończyć się w ciągu dwóch lat, czyli w 2022 roku.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej w czerwcu 2020 roku odebrała od wykonawcy Ośrodek Kontroli Ruchu Lotniczego w sąsiedztwie lotniska Poznań-Ławica. Stąd będzie możliwe nadzorowanie ruchu lotniczego na terenie całej Polski.
Fot. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
Remote Tower (tzw. wieża zdalna) to technologia umożliwiająca sprawowanie kontroli ruchu lotniczego w danym porcie z innego, oddalonego nawet o kilkaset kilometrów miejsca – z wykorzystaniem zaawansowanych cyfrowych środków transmisji obrazu i dźwięku.
Zobacz:
- Port Pyrzowice: najwyższa wieża ruchu lotniczego oddana
- Żurawie budowlane w rejonie lotniska – przepisy
- Jak będzie wyglądał Centralny Port Komunikacyjny?
Ośrodek Kontroli Ruchu Lotniczego w Poznaniu to trzypoziomowy, samowystarczalny, ekologiczny kompleks zbudowany w miejscu starej wieży radarowej. Umowa na realizację inwestycji została zawarta z firmą Hochtief Polska w maju 2018 roku. Kontrakt został zrealizowany w formule zaprojektuj i wybuduj w czasie 25 miesięcy. Zlecenie objęło zaprojektowanie i budowę nowego OKRL wraz z infrastrukturą techniczną, rozbiórkę istniejących obiektów, adaptację i modernizację wieży o wysokości 24 metrów, realizację drogi dojazdowej i parkingu.
W kompleksie o powierzchni niemal 10 tys. m2 znajdują się m.in. dwie sale o powierzchni 1280 m2 każda, dwie bliźniacze serwerownie (o powierzchni 570 m2 każda), zaplecze socjalne przygotowane dla zespołów kontrolerów, techników i programistów, w tym 50 kapsuł snu. Obiekt wyposażony jest w dwa niezależne zasilenia z sieci elektroenergetycznej i dodatkowo dwa agregaty prądotwórcze o mocy 1,5 MW każdy, które mogłyby zaopatrzyć w prąd średniej wielkości miasto, a do tego zabezpieczony jest systemami UPS z bateriami akumulatorów. W kompleksie znajduje się centrum gaszenia gazem specjalistycznego sprzętu kontrolerskiego, pięć pomp ciepła z wymiennikiem gruntowym o mocy ok. 240 kW, które działają w oparciu o 35 odwiertów o głębokości 200 m. Pompy ciepła zapewniają ekologiczne i samowystarczalne zasilanie. Są też stanowiska przygotowane do ładowania samochodów elektrycznych oraz rowerownia.
W poznańskim ośrodku powstanie centrum zapasowe dla CZRL w Warszawie, z którego pełniona będzie służba kontroli ruchu dla portów lotniczych w Polsce, a także centrum rozwoju technologii, którego zadaniem będzie tworzenie wiedzy specjalistycznej w obszarze kontroli ruchu oraz zbudowanie zaplecza wysokiej klasy specjalistów w obszarach związanych z lotnictwem i nowoczesnymi technologiami.
CPK