Obwodnica Przecławia i Warzymic w ciągu DK13 o długości 4 km została oddana do użytku. W przygotowaniu jest II etap tej obwodnicy.
Obwodnica Przecławia i Warzymic o długości 4,2 km rozpoczyna się od ronda Hakena w Szczecinie, a kończy na włączeniu w obecną DK13 na południe od Przecławia. Oddziela ruch tranzytowy od lokalnego. Komunikację lokalną ułatwiają też prowadzące do węzła Przecław drogi wybudowane przez Gminę Kołbaskowo, które zostały oddane do ruchu razem z obwodnicą. Oddany właśnie odcinek usprawni nie tylko ruch lokalny, ale znacznie skróci czas przejazdu ze Szczecina do Trójmiasta.
Obwodnica Przecławia i Warzymic ma po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5m każdy i przedzielona jest pasem o szerokości 5 m. Każda jezdnia ma pobocze utwardzone o szerokości 1,5 m. W ramach inwestycji powstały dwa wiadukty drogowe nad obwodnicą, na węźle drogowym Przecław oraz w ciągu drogi lokalnej Kurów–Przecław. Na południowym końcu obwodnicy powstało rondo na połączeniu z dotychczasowym przebiegiem DK13. Obwodnica Przecławia i Warzymic jest wygrodzona od otaczającego terenu. Zgodnie z obowiązującymi przepisami trasą można poruszać się z prędkością 100 km/h. Na obwodnicy jest zakaz ruchu rowerów i pojazdów wolnobieżnych oraz pieszych.
W ramach inwestycji generalny wykonawca wykonał także przejścia dla małych zwierząt oraz przepusty, nową kanalizację deszczową wraz z trzema zbiornikami retencyjnymi. Przebudowane zostały też rowy melioracyjne, sieci telekomunikacyjne, energetyczne i gazowe. Powstał węzeł Przecław.
Trudność na budowie obwodnicy Przecławia i Warzymic stanowiło odkrywanie amunicji i pocisków z okresu II wojny światowej, przez co budowę przerywały interwencje saperskie. Mimo to inwestycję udało się ukończyć 7 miesięcy przed planowanym terminem.
Generalnym wykonawcą trasy była firma Budimex S.A. Obwodnica została zrealizowana przez zespół DBI, Oddział Zachodni, Rejon 1, pod kierownictwem Macieja Kańkowskiego, dyrektora kontraktu, oraz Łukasza Janowskiego, dyrektora rejonu. Koszt inwestycji to 89,5 mln zł. Umowa z firmą Budimex była podpisana w marcu 2021 r.
W przygotowaniu jest dokumentacja przetargowa na budowę II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13 wraz z budową obwodnicy Kołbaskowa. Jest to dalszy etap realizacji nowego przebiegu DK13 od Szczecina do granicy polsko-niemieckiej w Rosówku.
Źródło: Budimex S.A., GDDKiA
Fot. Budimex S.A.
Czytaj także:
DK7 w Libertowie zostanie przebudowana
S19 Babica–Jawornik ze ZRID-em
S6 Skórowo–Leśnice gotowa do realizacji