Most przez Wartę zostanie wybudowany w mieście Rogalinek koło Poznania do 2022 r. Zastąpi on starą przeprawę.
Stary most w Rogalinku (fot. Archiwum Urzędu Marszałkowskiego Poznań)
Most przez Wartę w ciągu drogi wojewódzkiej nr 431 w Rogalinku będzie miał długość 315,5 m. Pięcioprzęsłowa przeprawa będzie mieć najwyższą klasę nośności „A” (obciążenia taborem samochodowym 50 t i pojazdem STANAG 150). Połączy ona drogę między Mosiną a Kórnikiem.
Część obiektu nad terenem zalewowym to konstrukcja o przekroju belkowym sprężonym. Konstrukcja przęsła nurtowego o długości 100 mb oraz dwóch przęseł sąsiednich po 50 m ma przekrój skrzynkowy sprężony. Przez most wraz z dojazdami przebiegać będzie jezdnia o szerokości 7 m i długości ok. 800 m. Po obu jej stronach zaprojektowano ścieżkę pieszo-rowerową. W ramach robót przebudowane zostaną sieć gazowa, teletechniczna i elektroenergetyczna, a także wybudowana instalacja kanalizacji deszczowej i oświetlenia wewnątrz konstrukcji nośnej. Wszystkie prace budowlane mają zostać ukończone do października 2022 r.
Most przez Wartę w Rogalinku zrealizuje firma Skanska. Wartość umowy podpisanej 2 lipca z Wielkopolskim Zarządem Dróg Wojewódzkich w Poznaniu to ponad 63 mln zł brutto.
Przeprawa zostanie wzniesiona po północnej stronie starego obiektu mostowego, który w końcowej fazie budowy będzie wyburzony po wcześniejszym uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie nowego. Klasa nośności istniejącego mostu nie jest wystarczająca w stosunku do obecnego zapotrzebowania komunikacyjnego. Z uwagi na jego stan techniczny i bezpieczeństwo użytkowników w ostatnim czasie wprowadzono znaczne ograniczenie jego nośności – do 20 t. Most ma szerokość użytkową do 11 m, a nowa przeprawa będzie mieć całkowitą szerokość użytkową 16 m, co w istotny sposób podniesie komfort przemieszczania się wszystkich uczestników ruchu. Jednocześnie zasadniczej zmianie ulegnie usytuowanie filarów. W dotychczasowym obiekcie światło pomiędzy podporami pośrednimi wynosi tylko 42 m, tymczasem w nowym będzie to 100 m. Umożliwi to uzyskanie wymaganej skrajni żeglownej oraz znacznie poprawi parametry dla śródlądowej drogi wodnej na Warcie.
Czytaj także: Betonowe obiekty mostowe o rozpiętości przęsła do 50 m
Kładka w Ozorkowie – kolejna realizacja z kompozytów FRP
Nowy most kolejowy M2 nad Wisłą w Krakowie otwarty