Za około 301 milionów złotych wybudowany zostanie nowy most nad Regalicą. Będzie to jedna z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych realizowanych przez Wody Polskie.
Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie zawarły porozumienie z PKP PLK, związane z prowadzeniem prac budowlanych przy zwiększeniu prześwitu mostu kolejowego nad rzeką Regalicą w 733,7 km. Budowa mostu wraz z infrastrukturą towarzyszącą realizowana będzie w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły (POPDOW) ‒ finansowanego przez Bank Światowy oraz Bank Rozwoju Rady Europy. Realizatorem zadania jest Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie PGW Wody Polskie.
Most nad Regalicą, stan obecny. Fot. Wody Polskie
Most nad Regalicą ma strategiczne znaczenie dla żeglugi w Szczecińskim Węźle Wodnym. Prace zapewnią większy prześwit mostu, zostanie on wyniesiony na wysokość ok. 6,2 metra ponad poziom tzw. Wielkiej Wody Żeglownej. Ma to znaczenie dla działań zmierzających do zwiększenia ochrony przeciwpowodziowej w Szczecinie i skutecznego prowadzenia polsko-niemieckiej akcji lodołamania. Realizacja zadania pozwala na zapewnienie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego przy jednoczesnym usprawnieniu żeglugi. To nowoczesna inwestycja, o komplementarnym charakterze.
Zobacz:
- Inwestycje przeciwpowodziowe na Wiśle i Sanie
- Nowy most przez Wartę w ciągu drogi wojewódzkiej nr 431
- Nowy most kolejowy M2 nad Wisłą w Krakowie otwarty
Wizualizacja mostu nad Regalicą po planowanej przebudowie
Zadanie obejmuje budowę trójprzęsłowego obiektu kratownicowego pod nowym układem kolejowym (odsuniętym w planie od istniejącego) oraz częściową rozbiórkę obiektu istniejącego. Przeznaczenie nowego obiektu nie zmieni się. Most stanowić będzie przeprawę linii kolejowej przez rzekę Regalicę. Działania inwestycyjne w ramach zadania obejmą prace od km 348,320 linii 273 oraz na linii 428, w tym:
a) budowę filarów oraz przyczółków pod obiekt dwutorowy,
b) budowę przęseł mostu dla jednego toru nad rzeką Regalicą,
c) budowę i wyposażenie obiektu nastawni.
Prace w części przypisanej PKP PLK S.A., związane z infrastrukturą stacyjną obejmą roboty do km 348,320 linii 273 w zakresie przebudowy układu torowego stacji Szczecin-Podjuchy, w tym:
a) budowę przęseł mostu pod drugi tor linii 273,
b) budowę drugiego toru od mostu nad rzeką Regalicą do stacji Szczecin Port Centralny,
c) roboty w torze nr 30 na całej długości w rejonie opracowania.
Wody Polskie
Zobacz też: Produkty budowlane