Mosty Berdychowskie połączą poznańskie Chwaliszewo, Ostrów Tumski i Berdychowo. Pierwszy, nad Wartą, będzie miał długość 165 m, a drugi, nad Cybiną – 117 m.
Mosty Berdychowskie będą uzupełnieniem istniejącej infrastruktury dla pieszych i rowerzystów. To inwestycja, która ułatwi komunikację okolic kampusu Politechniki Poznańskiej z południowym rejonem Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżną częścią miasta, w tym ze Starym Rynkiem. Zadanie stojące przed generalnym wykonawcą projektu, którym jest firmy Budimex SA, obejmuje nie tylko budowę przeprawy, ale również chodników, pochylni i schodów. W planach jest także przebudowa skrzyżowania ulic Berdychowo i prof. Jacka Rychlewskiego, które znajdują się przy Politechnice Poznańskiej. Dodatkowym zakładanym efektem inwestycji jest aktywizacja terenu południowego cypla Ostrowa Tumskiego. Zostanie on zagospodarowany zielenią i małą architekturą, taką jak ławki.
Mosty Berdychowskie połączą poznańskie Chwaliszewo, Ostrów Tumski i Berdychowo. Długość pierwszego z nich, nad Wartą, wynosić będzie 165 m, a szerokość w środku rozpiętości – 12 m. Długość drugiego mostu, nad Cybiną, wyniesie 117 m.
– Zamontowaliśmy ostatni element konstrukcji stalowej łuku mostu nad Wartą, co oznacza, że osiągnęliśmy kluczowy dla nas kamień milowy. Teraz przystępujemy do montażu górnych elementów konstrukcji stalowej, stanowiących pomost dla obiektu. Dzięki zastosowaniu m.in. największego na świecie żurawia samojezdnego w bezpieczny i szybki sposób możemy zamontować elementy, jednocześnie minimalizując uciążliwość dla mieszkańców Poznania oraz okolicznych terenów – mówi Marcin Zaorski, dyrektor kontraktu w Budimex SA.
W pracach nad przeprawami nad Wartą i Cybiną wykorzystywany jest żuraw samojezdny o udźwigu 1200 ton – największy na świecie w tej kategorii. Model został wyprodukowany na specjalne zamówienie, a na świecie działa tylko kilka podobnych maszyn. Po scaleniu wszystkich elementów łuku nad Wartą rozpocznie się montaż górnych elementów konstrukcji stalowej, stanowiących pomost dla obiektu.
Docelowo oba mosty będą opierały się wyłącznie na przyczółkach, co nada całej konstrukcji lekkości i unikatowego wyglądu. Zaplanowano je jako analogiczne pod względem architektonicznym i konstrukcyjnym, tworzące jednolitą całość.
Źródło: Budimex SA
Czytaj także:
Prawne aspekty utrzymania obiektów mostowych
Most na Sanie w Stalowej Woli w realizacji
Most w Trzebiatowie odzyskał historyczny blask