Modernizacja kolei w Polsce – rynek o dużym potencjale

02.10.2019

O kontraktach Budimexu w obszarze modernizacji kolei oraz zapotrzebowaniu na specjalistów w branży mówi Cezary Mączka, członek Zarządu Budimex SA, dyrektor Pionu Zarządzania Zasobami Ludzkimi.

 

 

Na jakim poziomie jest obecnie zaangażowanie Budimeksu w kontrakty dotyczące infrastruktury kolejowej?

Nasz udział w obszarze modernizacji kolei jest już znaczący, z mocną tendencją do rozwoju. W tej chwili realizujemy dla PKP PLK dziewięć kontaktów kolejowych, rozsianych po całym kraju. Ich wartość to ponad 4 mld zł. Ta liczba pozwala nam na zajmowanie 2. miejsca na podium największych generalnych wykonawców linii kolejowych w kraju. Już teraz mamy zapewnioną pracę w tym sektorze do 2022 r.

 

Cezary Mączka

 

Czytaj też: Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r.

 

Budimex realizuje coraz więcej kontraktów na zlecenie kolei. Jakie zmiany podjęto w firmie w związku z tymi inwestycjami?

Przede wszystkim dynamicznie szukamy specjalistów od kolejnictwa. Nasze aktualne potrzeby to ok. 100 osób, szczególnie na stanowiska kierowników robót torowych, trakcyjnych czy teletechnicznych. Rekrutujemy także majstrów, inżynierów oraz specjalistów ds. harmonogramowania i rozliczeń. Poza tym inwestujemy we własny sprzęt. Mamy już podbijarki rozjazdowe i torowe, wagony specjalistyczne, pojazdy dwudrogowe oraz inne maszyny, które pozwalają nam na pracę własnymi siłami. Będziemy mieli w tym roku także sprzęt do robót sieciowych.

 

 

W jaki sposób zachęcacie specjalistów do pracy przy waszych kontraktach kolejowych?

Chcemy być pracodawcą, który odpowiada na potrzeby swoich pracowników, dlatego każdy z nich może liczyć na opiekę medyczną dla siebie i rodziny, dodatki mieszkaniowe, duży pakiet szkoleń i programów rozwojowych, a także na stabilne zatrudnienie, czy posiłki regeneracyjne oraz inne benefity socjalne. W budownictwie kolejowym Budimeksu mamy ludzi, którzy zaczęli pracę od razu po studiach i są już wiele lat z nami – często pełnią w tej chwili funkcje kierowników budów i kontraktów. O dobrym kierunku naszych działań świadczą także wyróżnienia, np. nagroda Best Quality Employer 2018 i czy 3. miejsce w rankingu Most Attractive Employers Poland 2019. W parze z nagrodami za HR idą także nagrody dla samego budownictwa kolejowego. Np. rok temu zdobyliśmy tytuł „Budowy Roku” za łącznicę kolejową Kraków Zabłocie–Kraków Krzemionki.

 

 

Przeczytaj też: Praca w budownictwie – raport specjalny

 

Gdzie aktualnie realizujecie prace przy modernizacji kolei i jakie są ich wartości?

Obecnie pracujemy m.in. nad modernizacją stacji Gdynia Port za prawie 1,5 mld zł. Realizujemy także prace przy stacji Idzikowice, gdzie wartość kontraktu to 129 mln zł. Ponadto działamy przy liniach Otwock–Lublin, Poznań–Szczecin czy na trasie Trzebinia–Krzeszowice. Budimex ma w portfolio również kilka znaczących realizacji kolejowych z ostatnich lat, które są już zakończone. To np. Pomorska Kolej Metropolitalna, nowoczesna warszawska mała linia obwodowa, łącznica Kraków Zabłocie–Kraków Krzemionki, LCS Kutno czy LCS Olszamowice na CMK. Wciąż mamy apetyt na więcej, więc tych kontraktów będzie sukcesywnie przybywać.

 

 

Jak Pan ocenia rozwój tego rynku w Polsce?

Modernizacja kolei realizowana przez PKP PLK jest już mocno rozpędzona. Ponad 70% Krajowego Programu Kolejowego, czyli „mapy drogowej” inwestycji kolejowej jest już realizowana bądź jest na etapie przetargów. W następnej dekadzie Unia Europejską przeznaczy co najmniej analogiczne fundusze na dalsze prace. Ten rynek budowlany ma ogromny potencjał. Dla wielu zarówno młodych specjalistów, jak i doświadczonych inżynierów jesteśmy dobrym partnerem do rozwoju własnej kariery.

 

Zdjęcia z modernizacji linii kolejowej nr 7 Warszawa–Lublin –  Budimex SA

 

Polecamy także: Kryterium liczby torów w klasyfikacji przejazdów

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in