Linia kolejowa Łapy–Łomża zostanie przywrócona

24.07.2023

Linia kolejowa Łapy–Łomża będzie rewitalizowana w celu przywrócenia na niej połączeń pasażerskich. Koniec inwestycji zaplanowano na 2028 r.

 

Linia kolejowa Łapy–Łomża została zamknięta dla pasażerów w 1993 r. 18 lipca 2023 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały z Urzędem Marszałkowskim Województwa Podlaskiego umowę na realizację inwestycji z rządowego „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 roku”. Umowa zakłada rewitalizację linii kolejowej z Łap przez Śniadowo do Łomży, co umożliwi powrót połączeń pasażerskich na tej trasie.

 

Linia kolejowa Łapy–Łomża

Fot. Tomasz Łotowski/PKP Polskie Linie Kolejowe SA

 

Zrewitalizowana linia kolejowa Łapy–Łomża będzie mogła obsłużyć ponad 60 tys. mieszkańców Łomży oraz ok. 22 tys. mieszkańców czterech położonych przy linii gmin. Po zakończeniu prac pociągi pojadą na tej trasie z maksymalną prędkością 80–100 km/h. Czas przejazdu najszybszego pociągu z Łomży do Białegostoku, po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu niezbędnych dopuszczeń, planowany jest na 1 h 35 min. Szacuje się, że z połączenia kolejowego miesięcznie skorzysta średnio ok. 24 tys. podróżnych.

Linia kolejowa Łapy–Łomża o długości 77 km będzie mieć odtworzoną kolejową infrastrukturę do obsługi ruchu pasażerskiego. Realizacja inwestycji umożliwi przyjmowanie pociągów regionalnych i składów dalekobieżnych. Nowe perony będą dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonej mobilności. Wygodne perony wyposażone w wiaty, ławki, oznakowania i oświetlenie LED zapewnią dostęp do pociągów w Konarzycach, Kozikach, Śniadowie (nowy przystanek Śniadowo Łącznica), Czachach-Kołakach, Kuleszach Kościelnych i Sokołach.

Sprawny ruch pociągów na trasie Łapy–Śniadowo–Łomża zapewnią przebudowane odcinki torów i urządzenia sterowania ruchem kolejowym, a także obiekty inżynieryjne. Dzięki budowie ok. 1 km dodatkowej łącznicy w Śniadowie, od strony Białegostoku w kierunku Łomży, możliwy będzie sprawniejszy ruch pociągów bez konieczności zmiany czoła składów na stacji w Śniadowie. Dodatkowo zaplanowano budowę mijanki w Czerwonym Borze, co zapewni możliwość konstrukcji lepszego rozkładu jazdy i większą punktualność pociągów. Poziom bezpieczeństwa na styku dróg oraz torów zwiększy się dzięki remontom i modernizacjom przejazdów kolejowo-drogowych, z których część zostanie wyposażona w dodatkowe zabezpieczenia.

Budżet prac zaplanowanych w ramach projektu wynosi 430 mln zł, w tym blisko 366 mln zł z budżetu państwa oraz 64,5 mln (15%) ze środków samorządu województwa. Ogłoszenie przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej i robót zaplanowano na III kwartał 2023 r., a prace budowlane na lata 2025–2028.

 

Źródło: PKP PLK S.A.

 

Przeczytaj też:

Łódź Kaliska w przebudowie

Linia kolejowa Podłęże-Piekiełko w przebudowie

Wraca linia kolejowa nr 275 Bieniów–Lubsko

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in