Linia kolejowa Ełk–Korsze modernizowana przez Aldesę

Artykuł sponsorowany

08.02.2022

Linia kolejowa Ełk–Korsze w ramach linii Ełk–Giżycko, o łącznej długości około 50 km, zostanie przebudowana za 314 mln zł przez firmę Aldesa.

 

Linia kolejowa Ełk–Korsze

 

Linia kolejowa Ełk–Korsze zostanie zmodernizowana w ramach umowy zawartej między Aldesą a PKP PLK o wartości ponad 314 mln zł na pierwszy etap przebudowy linii kolejowej Ełk–Giżycko. Jednotorowa linia kolejowa nr 38 Ełk–Korsze ma długość około 50 km. Wartość kontraktu, 314 010 815,08 zł, dotyczy zakresu podstawowego, który może zostać powiększony do 648 698 894,52 zł po aneksowaniu opcji 1 i 2. Inwestorem budowy są PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. W wersji podstawowej umowa przewiduje 26-miesięczny okres realizacji i obejmie stacje i przystanki: Stare Juchy, Woszczele, Wydminy.

– To szczególnie ważny dla Aldesy projekt. Realizujemy strategię, by stać się jednym z liderów rynku kolejowego w Polsce – mówi Javier Lamas, dyrektor zarządzający Aldesa w Polsce. – W pełni wykorzystamy know how naszego partnera – CRCC, jednej z największych firm kolejowych na świecie.

Umowa przewiduje możliwość rozszerzenia w ciągu pięciu miesięcy od jej podpisania o dwie opcje. Opcja nr 1 obejmuje zakres robót dotyczący odcinka od stacji Wydminy (bez stacji Wydminy) do stacji Giżycko (ze stacją Giżycko). Opcja nr 2 obejmuje budowę sieci trakcyjnej wraz z zasilaniem na odcinku od stacji Ełk (bez stacji Ełk) do stacji Giżycko (ze stacją Giżycko).

 

Linia kolejowa Ełk–Korsze

 

Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej Ełk–Korsze planowana jest od kilku lat. Prace nad dokumentacją projektową ruszyły w 2017 roku. Inwestycja jest oczekiwana przez mieszkańców. Dzięki elektryfikacji trasy o długości około 94 km oraz poprawie linii Iława–Korsze czas podróży z Olsztyna do Ełku skróci o około pół godziny: z 2 h 24 min do 1 h 50 min. PKP Polskie Linie Kolejowe zwracają też uwagę na poprawę przepustowości linii, co stworzy lepsze warunki dla liczniejszych przewozów regionalnych i dalekobieżnych. W ramach całości projektu zmodernizowanych ma zostać 7 stacji: Stare Juchy, Wydminy, Giżycko, Sterławki Wielkie, Kętrzyn, Tołkiny, Korsze oraz 7 przystanków: Woszczele, Siedliska, Niegocin, Sterławki Małe, Martiany, Nowy Młyn, Linkowo. Każdy peron zostanie wyposażony w wiaty, ławki i funkcjonalne oświetlenie. Pojawi się też nowe oznakowanie i informacja o kursowaniu pociągów. Wszystkie obiekty będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Poza elektryfikacją planowana jest także kompleksowa wymiana torów i 61 rozjazdów – ważnych elementów linii kolejowej, a także przebudowa 78 przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych. Prace obejmą 145 obiektów inżynieryjnych, m.in. mosty i wiadukty kolejowe.

 

Linia kolejowa Ełk–Korsze

 

Linia nr 38 ma długa i ciekawą historię. Jej pierwszy fragment otwarto 24 września 1866 roku na odcinku od Królewca do Bartoszyc, czyli do dzisiejszej granicy Polski. Kolejny, do Kętrzyna, już rok później – 10 listopada 1867 roku, a 8 grudnia 1868 roku otwarty został odcinek Ełk–Kętrzyn. 1 listopada 1871 roku otwarto odcinek z Ełku do Prostek. Przedłużenie linii po drugiej stronie granicy, w Cesarstwie Rosyjskim, czyli odcinki: Białystok–Grajewo oraz Grajewo–Prostki oddano do użytku w 1873 roku.

W lipcu 2020 roku ogłoszono przetarg na realizację prac budowlanych w pierwszym etapie, związanych z modernizacją i elektryfikacją linii na odcinku Ełk–Giżycko. Umowę na prace podpisano ostatecznie 18 stycznia 2022 roku. Modernizacja całego odcinka Giżycko–Korsze wraz z elektryfikacją przewidziana jest na rok 2027 roku.

 

Linia kolejowa Ełk–Korsze

 

Partnerem wykonawczym Aldesy jest China Civil Engineering Construction Corporation – jeden z najważniejszych podmiotów wykonawczych w sektorze kolejnictwa na świecie.

– Olbrzymie doświadczenie i wiedza naszego partnera są bezcenne dla Polski – mówi Javier Lamas. – Chiny zmieniły się w ciągu kilku ostatnich dziesięcioleci w kraj pokryty siecią ultranowoczesnych dworców kolejowych i superszybkiej kolei. Marzymy o takim planie dla Polski, szczególnie że Unia Europejska oferuje nam obecnie olbrzymie środki na przebudowę i modernizację kolei w Polsce.

 

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in