Modernizację dwóch odcinków linii kolejowej E59 Poznań-Szczecin o łącznej długości ponad 51 km przeprowadzi firma Strabag. Zostanie przebudowanych 5 stacji kolejowych, zmodernizowane będą tory i sieć trakcyjna, powstanie 71 rozjazdów.
Firma Strabag podpisała z PKP Polskie Linie Kolejowe SA umowy na modernizację dwóch odcinków linii kolejowej E59 z Poznania do Szczecina.
W Poznaniu zawarty został kontrakt na odcinek Wronki–Krzyż. Obejmuje on przebudowę linii dwutorowej o długości 28,37 km. Zmodernizowane będą 2 stacje kolejowe w miejscowościach Miały i Drawski Młyn. W zakres prac wchodzą: roboty torowe, w tym budowa 30 rozjazdów, roboty pomiarowe, sieci trakcyjnej i drogowe, budowa obiektów inżynieryjnych oraz nowych peronów, prace hydrotechniczne i odwodnienie terenu. Wartość umowy to 489,7mln zł.
W Szczecinie natomiast podpisano kontrakt na realizację odcinka Dobiegniew–Słonice linii kolejowej E59. Zmodernizowane zostanie 22,86 km linii dwutorowej oraz przebudowane zostaną stacje: Dobiegniew, Bierzwnik, Słonice. Również na tym odcinku zrealizowane zostaną: roboty torowe i przebudowana sieć trakcyjna, modernizacja 41 rozjazdów, nowe obiekty inżynieryjne, prace drogowe, nowe perony i obiekty kubaturowe, a także prace hydrotechniczne i odwodnienie terenu. Wartość umowy to 527,9 mln zł.
Łącznie w obu zadaniach powstanie 15 nowych mostów, 3 wiadukty, 1 przejście podziemne oraz zmodernizowanych zostanie 16 przejazdów kolejowych.
Modernizacja strategicznej pod względem komunikacyjnym linii kolejowej ma na celu skrócenie czasu przejazdu pociągów pomiędzy Poznaniem i Szczecinem, co oznacza też szybszy dostęp do portów Szczecin–Świnoujście. Jej wynikiem będzie zwiększenie prędkości poruszających się nią pociągów osobowych do 160 km/h, a składów towarowych do 120 km/h.
Całkowita wartość zlecenia wynosi 1 017 650 000 zł brutto. Termin realizacji: styczeń 2020 r. – listopad 2022 r.
Rozbudowa linii E59 to inwestycja realizowana w ramach Krajowego Programu Kolejowego.
Czytaj także: Stargard-Szczecin Dąbie: modernizacja trasy kolejowej za 600 mln zł
Centrum przesiadkowe w Mielnie