Krótsza podróż do Zakopanego

20.03.2018

Lepszą podroż z Krakowa do stolicy Tatr zapewni modernizacja linii kolejowej Chabówka–Zakopane.

W ramach inwestycji PLK wybudują dodatkowy przystanek w Chabówce. Na 12 stacjach i przystankach przebudowa peronów zwiększy komfort podróżowania. Podróżni zyskają lepsze warunki na stacjach: Raba Wyżna, Sieniawa, Lasek, Szaflary, Biały Dunajec, Nowy Targ, Poronin, Zakopane. Z lepszych możliwości obsługi skorzystają także na przystankach: Chabówka, Rokiciny Podhalańskie, Pyzówka, Szaflary Wieś.

Nowy przystanek i modernizowane obiekty będą lepiej oznakowane i dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Perony będą wyposażone w wiaty, ławki, oświetlenie, system informacji pasażerskiej. Podróżnym w Nowym Targu przebudowa kładki dla pieszych zapewni wygodniejsze i bezpieczniejsze dojście do pociągów.

Na linii Chabówka–Zakopane będzie wymienionych 44 km torów, przebudowanych ponad 100 obiektów, w tym 18 mostów i 5 wiaduktów (Chabówka, Klikuszowa, Bańska Niżna, Zakopane). Efektem będzie szybsza i bezpieczniejsza jazda pociągów oraz sprawniejsza komunikacja drogowa w obszarze wiaduktów. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz samochodowego i pieszego dzięki pracom na przejazdach kolejowo-drogowych. Na 23 skrzyżowaniach drogi z torami zamontowane będą dodatkowe urządzenia zabezpieczające, m.in. w Chabówce, Rokicinach Podhalańskich, Rabie Wyżnej, Sieniawie, Lasku, Nowym Targu, Szaflarach, Zakopanem.

W ramach umowy zaplanowano także zaprojektowanie i wybudowanie łącznicy kolejowej w Chabówce (w ciągu linii kolejowych Sucha Beskidzka–Chabówka nr 98 i Chabówka–Zakopane nr 99). Umożliwi to bezpośrednią jazdę do Zakopanego, bez konieczności zmiany kierunku jazdy w Chabówce. Inwestycja pozwoli skrócić czas jazdy pociągów między Chabówką a Zakopanem o ok. 30 minut.

Wartość umowy to 330 095 342 zł netto. Wykonawca: ZUE S.A. Realizacja prac planowana jest na 42 miesiące w latach 2018–2021. Finasowanie ze środków budżetowych.

 

Fot. © Mykola Mazuryk – Fotolia.com

 

Projekt Kraków–Zakopane

Inwestycja na linii Chabówka–Zakopane jest częścią większego projektu za ponad 930 mln zł netto „Prace na liniach do Zakopanego nr 97, 98 ,99, na odcinku Skawina–Sucha Beskidzka–Chabówka–Zakopane”, finansowanego ze środków budżetowych. Mieści się w nim m.in. realizowana już umowa na linii Skawina–Sucha Beskidzka (nr 97) za ponad 192 mln zł netto.

Efektem inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego, realizowanych na zakopiańskiej trasie kolejowej, będzie nie tylko skrócenie czasów jazdy na poszczególnych odcinkach linii Skawina–Sucha Beskidzka–Chabówka–Zakopane, ale także sprawniejsze kursowanie pociągów, poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego i wzrost komfortu obsługi podróżnych na stacjach oraz przystankach. Zakończenie wszystkich prac na linii w 2023 r. skróci podróż z Krakowa do Zakopanego o blisko godzinę – z 3 godz. do nieco ponad 2 godz.

 

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in