Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

Tunel pod Martwą Wisłą otwarty

27.04.2016

Tunel o długości 1,3 km, będący częścią Trasy Słowackiego, połączył Letnicę z rejonem Westerplatte i Portem Północnym.

To gigantyczne i jedyne tego rodzaju przedsięwzięcie w Polsce. Otwarty w niedzielę dwutunelowy fragment Trasy Słowackiego w najniższym miejscu przebiega prawie 35 m pod lustrem Martwej Wisły. Każdy z tuneli ma po dwa pasy ruchu. Nitki tunelu są połączone ze sobą za pomocą siedmiu małych tuneli, będących jednocześnie drogami ewakuacyjnymi. Inwestycja została wykonana metodą drążoną przy pomocy maszyny wiercącej TBM (Tunnel Boring Machine) w skomplikowanych warunkach gruntowo-wodnych. Koszt budowy tunelu wyniósł 885 mln zł.

Tunel jest częścią większego przedsięwzięcia – budowy połączenia Portu Lotniczego z Portem Morskim Gdańsk. Całkowita wartość projektu to ponad 1,4 mld zł, a dofinansowanie unijne z Programu Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 - blisko 1,1 mld zł. Inwestycję zrealizowało miasto Gdańsk.

 

Fot. Gdańskie Inwestycje Komunalne

 

Tunel w liczbach:
- 1377,5 metrów - całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą,
- 2200 ton – waga maszyny TBM,
- 91 metrów - długość maszyny TBM,
- 12,56 metrów – średnica tarczy maszyny TBM,
- 35 metrów – odległość od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły,
- 1076 pierścieni o wadze ok. 118 000 ton użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów, tzw. tubingów, których łącznie zużyto 7518 sztuk),
- 500 000 ton – tyle urobku wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli,
- 40 km – taką długość miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu.

 

Źródło: MIiR

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube