Gdańsk Główny został otwarty po przebudowie, dzięki której przywrócono dworcowi historyczny charakter i unowocześniono go.
Gdańsk Główny został wybudowany w latach 1896–1900 w stylu tzw. renesansu gdańskiego według projektu architektów Alexandra Rüdella, Paula Thoemera oraz Georga Cunyego.
Bardzo ważnym elementem przebudowy dworca były prace konserwatorskie. Odtworzono pierwotną bryłę budynku, gdzie nad częścią północą przywrócono spadziste dachy z wieżyczkami z okładziną z blachy miedzianej. Dach dworca Gdańsk Główny pokryto ceramiczną dachówką z zygzakami w kolorze żółtym i zielonkawym. Renowacji poddano 48-metrową wieżę dworca z zegarami, a także liczne detale architektoniczne na elewacji, w tym m.in. herby Gdańska znajdujące się nad wejściem głównym oraz nad wielką półrozetą, a także herb Polski na szczycie fasady frontowej. Renowację przeszła również grupa herbów na elewacji od strony peronów, a także dwie skrzydlate ośki – symbole kolejnictwa na szczycie dachu nad holem głównym. Całość uzyskanego efektu podkreśliła nowa iluminacja dworca.
Renowację przeszły także wnętrza dworca Gdańsk Główny, w tym hol, który w wyniku II wojny światowej i w latach 60. XX w. został praktycznie pozbawiony detali architektonicznych. Poza przywróceniem oryginalnej kolorystyki ścian odtworzono dębowe witryny kas biletowych, a także oryginalną stolarkę drzwiową. Po latach na dworzec wróciły również herby miast pomorskich. Odtworzono je na podstawie archiwalnych materiałów, na ścianach południowej i północnej holu, tuż nad pilastrami. Zrekonstruowano także witraże. Są one wielkoformatowe, wykonane ze szkła katedralnego i mają bogatą symbolikę. Witraż wschodni łączy motywy symbolizujące potęgę i otwartość miasta Gdańsk, natomiast zachodni pokazuje siłę kolei. Witraże boczne łączą w sobie geometryczne wzory z motywami kwietnymi.
Hol dworca Gdańsk Główny pełni jednocześnie funkcję poczekalni. Wokół niego, za dębowymi witrynami umiejscowiono kasy biletowe, centrum obsługi klienta PKP Intercity, a także InfoDworzec. Tuż przy holu będzie mieścić się kilka lokali handlowych, a kolejne znajdą się w pasażu, po lewej stronie od wejścia głównego. Na parterze i piętrze dworca w jego południowej części znajdzie się posterunek Straży Ochrony Kolei.
Z holu za pomocą dwóch wind i schodów ruchomych można dostać się na poziom –1. Znajdują się tam przestronna poczekalnia dla rodziców z dziećmi, toalety oraz lokale na wynajem. Z podziemnego poziomu prowadzi na perony tunel oraz w kierunku centrum miasta – nowe przejście połączone z tunelem pod ulicą Podwale Grodzkie. Przestrzeń obsługi podróżnych na dworcu jest w pełni klimatyzowana. Wyposażono ją w również w elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, a także nowy system nagłośnienia.
Budynek dworca przystosowano do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wykonano m.in. ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a, plany dotykowe dworca, instalacje przyzywowe w toaletach oraz pętle indukcyjne przy kasach, za pomocą których osoba korzystająca z aparatu słuchowego może komunikować się z kasjerem. W budynku zamontowano również urządzenia sprzyjające ekologii, w tym pompy ciepła współpracujące z centralami klimatyzacyjnymi, a także energooszczędne oświetlenie. Poza tym postawiono na częściowy odzysk wody deszczowej, a także tej zużywanej w umywalkach i prysznicach, która po podczyszczeniu, będzie używana do spłukiwania m.in. toalet. Gdański Dworzec Główny wyposażono również w system inteligentnego zarządzania budynkiem, który zoptymalizuje zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Warto wspomnieć również o nowoczesnych systemach bezpieczeństwa, takich jak monitoring, kontrola dostępu czy system sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych, w tym instalacji tryskaczowej.
Przebudowa dworca Gdańsk Główny objęła również jego najbliższe otoczenie. Wykonano nową nawierzchnię, podjazd pod budynek, gdzie wytyczono miejsca typu kiss&ride, przeznaczone dla taksówek i osób z niepełnosprawnościami.
Przebudowa dworca trwała prawie 4 lata. Jej wartość wyniosła blisko 120 mln zł brutto. Inwestycja była realizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016–2023 i dofinansowana ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Źródło: PKP S.A.
Przeczytaj też:
Rokiciny będą miały nowy dworzec
Stacja Radom Wschodni – nowe połączenie z lotniskiem