Komfortowy, bezpieczny, dostępy, o modernistycznym charakterze, z nowoczesnymi wnętrzami utrzymanymi w modnych szarościach i bieli oraz elewacją z czerwonych płytek klinkierowych – taki jest dworzec w Tczewie po przebudowie.
Dworzec w Tczewie zrealizowano w 1949 roku według projektu inż. arch. Zygmunta Polatyńskiego. Modernizacja dworca rozpoczęła się w sierpniu 2019 r. i została wykonana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Renowacji poddano m.in. elewację. Wykończono ją, po ociepleniu, ciemnoczerwonymi płytkami klinkierowymi z szaro-brązowymi i czarnymi przypaleniami, które zestawiono z jasną stolarką okienną i drzwiową. Całość uzyskanego efektu estetycznego podkreśliła nowa iluminacja.
Wnętrze dworca nabrało jednorodnego wymiaru estetycznego. Przestrzeń obsługi podróżnych, w tym hol kasowy z naświetlami w górnej części, utrzymano w neutralnych kolorach, łącząc szarości z bielą. Zamontowano w nim minimalistyczne i nowocześnie prezentujące się oprawy oświetleniowe umiejscowione w kasetonowym stropie. Hol wyposażono również w metalowe ławki w kolorze grafitowym, gabloty z rozkładem jazdy, a także elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz całkowicie nowy system informacji głosowej. W sąsiedztwie położonego centralnie holu zlokalizowano kasy biletowe, toalety oraz cztery lokale na wynajem. Z niego również można dostać się bezpośrednio do zabudowanej kładki prowadzącej na perony oraz do dzielnicy Zatorze. Nowością w holu dworca są schody ruchome, którymi pasażerowie mogą się przemieścić na poziom – 1, gdzie zlokalizowano niewielką poczekalnię, pasaż handlowy, komendę Straży Ochrony Kolei oraz pomieszczenia biurowe dla spółek kolejowych.
Sprawdź:
Osiedle Kociewskie powstaje niedaleko Tczewa
Diagnostyka torów kolejowych
Dzięki przebudowie dworzec w Tczewie stał się bardziej przyjazny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. W budynku zamontowano nowe windy oraz drzwi automatyczne. Ponadto w posadzce przestrzeni ogólnodostępnych oraz najbliższym otoczeniu dworca ułożono specjalne ścieżki prowadzące. Nowością są również oznaczenia w alfabecie Braille’a, a także plany dotykowe dworca. Okienka kasowe są na wysokości ułatwiającej obsługę podróżnych poruszających się na wózkach.
Usprawnienia dla osób z niepełnosprawnościami to niejedyne nowe rozwiązania na dworcu w Tczewie. Poprzez montaż nowoczesnych systemów monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych poprawiono bezpieczeństwo budynku oraz osób w nim przebywających. Z kolei dzięki wprowadzeniu energooszczędnego oświetlenia, zastosowaniu paneli fotowoltaicznych do pozyskiwania „zielonej” energii, ociepleniu budynku oraz wymianie stolarki okiennej i drzwiowej dworzec stał się bardziej przyjazny środowisku. W celu optymalizacji zużycia energii elektrycznej, cieplnej oraz wody zamontowano również system BMS (Building Management System) sterujący pracą instalacji i urządzeń na terenie obiektu.
W bezpośrednim otoczeniu dworca ułożono nową nawierzchnię nawiązującą do istniejącej na placu przed budynkiem oraz uporządkowano tereny zielone. Przy południowej elewacji zlokalizowano stojaki rowerowe wraz ze stacją naprawy jednośladów.
Łączny koszt przebudowy dworca w Tczewie to prawie 17,9 mln złotych brutto. Wykonawcą prac budowlanych była firma Poleko Budownictwo Sp. z o.o., natomiast dokumentację projektową opracowało Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji Allplan sp. z o.o.
PKP S.A.
Polecamy:
Miliard złotych na nowe przystanki kolejowe
Budownictwo kolejowe w Polsce w 2021 r.