Dworzec w Kielcach przejdzie generalny remont. Zostanie on unowocześniony zarówno pod względem estetycznym, jak i funkcjonalnym. Będzie też spełniał standardy budownictwa „zielonego”.
Dworzec w Kielcach został wybudowany w latach 1965–1971, w stylu modernistycznym według projektu Jerzego Bortkiewicza z Biura Projektów Kolejowych w Lublinie. Bryła budynku, składająca się z części centralnej i dwóch skrzydeł, nie ulegnie zmianom, natomiast elewacja już tak. W centralnej części obiektu znajdą się przeszklenia oparte o konstrukcje słupowo-ryglową ze specjalnymi mocowaniami. Modernistycznego charakteru fasadzie dodadzą jasnoszare okładziny wykonane z płyt fibrobetonowych. To pierwsza taka realizacja na dworcu w Polsce. Dworzec w Kielcach będzie rozświetlać nocna iluminacja, a na jego szczycie zostaną zamontowane podświetlane napisy: „dworzec kolejowy” (od strony miasta), logotyp PKP i nazwa stacji – Kielce (od strony peronów).
Wizualizacja: PKP S.A.
Przestrzeń obsługi podróżnych będzie się znajdować głownie w holu o powierzchni ponad 500 m², gdzie znajdzie się także poczekalnia. Nowoczesną estetykę pomieszczenia będzie podkreślać kontrast jasnych ścian i przeszklonych witryn z ciemną posadzką wykonaną z lastryko. Ociepli ją wykonany z dębowych listewek sufit podwieszany z liniowymi oprawami świetlnymi. Ciekawym detalem w przestrzeni nowego holu, nawiązującym do trendów ekologicznych, będzie „zielona ściana” pokryta chrobotkiem reniferowym. Mech ten ma również zdolności akustyczne, poprawiające wytłumienie wnętrz. Stąd zielona ściana będzie umieszczona na wejściu do specjalnie przygotowanego kącika zabaw dla dzieci. W nowym holu znajdą się ergonomiczne ławki wyposażone w gniazdka oraz porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, a także gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz zegary. Będzie on również klimatyzowany. W sąsiedztwie holu na parterze powstaną kasy biletowe, lokale komercyjne i toalety. Z holu za pomocą schodów oraz wind będzie się można dostać do tunelu prowadzącego na perony. W centralnej części budynku i w jego skrzydłach na wyższych kondygnacjach zlokalizowane będą pomieszczenia biurowe, m.in. komendy regionalnej Straży Ochrony Kolei, spółek kolejowych i jednego z wydziałów Urzędu Miasta Kielce.
Dworzec w Kielcach będzie bardziej przyjazny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Do strefy obsługi podróżnych będą prowadziły dwie pochylnie zlokalizowanych od strony miasta i peronów. Zaplanowano również likwidację barier architektonicznych oraz montaż czterech wind, a także wprowadzono szereg usprawnień, m.in. ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a, mapy dotykowe. Z kolei przy kasach biletowych zamontowane zostaną urządzenia wzmacniające sygnał aparatów słuchowych.
Dworzec w Kielcach będzie miał wiele rozwiązań proekologicznych oraz nowoczesne systemy bezpieczeństwa. Zostanie zainstalowane energooszczędne oświetlenie LED wraz z automatyką sterującą. Na dachu znajdzie się 27 paneli fotowoltaicznych, które w ciągu roku będą w stanie wyprodukować ok. 8500 kWh energii elektrycznej wykorzystywanej na potrzeby budynku. Dworzec będzie również bardziej energooszczędny dzięki zastosowaniu materiałów elewacyjnych i ślusarki o niskim współczynniku przenikania ciepła, kurtyn powietrznych oraz pomp ciepła. Za pracę urządzeń i instalacji oraz optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody w budynku odpowiedzialny będzie system BMS (Building Management System). Zainstalowane zostaną nowoczesne systemy bezpieczeństwa (monitoring, kontrola dostępu, system sygnalizacji włamania i napad) oraz przeciwpożarowe.
Metamorfozę przejdzie również niewielki teren znajdujący się przy południowym i północnym skrzydle kieleckiego dworca. Powstaną tam parkingi na 18 samochodów. W jego sąsiedztwie zaplanowano nowe chodniki, wiatę rowerową oraz elementy małej architektury (ławki, kosze, oświetlenie). Na nowo zostaną urządzone tereny zielone, gdzie posadzony będzie trawnik, drzewa i krzewy.
Inwestorem dworca w Kielcach są Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą robót jest firma MGBuilding z Kielc, a projekt przebudowy dworca wykonała pracownia Pas Projekt z Nadarzyna. Koszt przebudowy wynosi 44,21 mln zł brutto. Otwarcie dworca zaplanowano na drugą połowę 2023 roku.
Dworzec jest przebudowywany w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016–2023 w województwie świętokrzyskim, z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Źródło: PKP S.A.
Czytaj też: