Dworzec w Dąbrowie Górniczej został przebudowany . Odnowiono historyczną elewację obiektu oraz wyposażono go w nowoczesne rozwiązania zapewniające komfort podróżnym.
Dworzec w Dąbrowie Górniczej został wybudowany w 1888 r. jako obiekt kolei warszawsko-wiedeńskiej. Renowację przeszła ceglana elewacja obiektu – została wyczyszczona, a ubytki uzupełniono. Znów w pełnej okazałości prezentują się fryzy umieszczone pomiędzy pierwszą i drugą kondygnacją oraz tuż przy szczycie budynku. Na wzór historycznej odtworzono również stolarkę okienną i drzwiową oraz poszycie dachowe. Dworzec w Dąbrowie Górniczej zyskał również iluminację podkreślającą jego walory architektoniczne nocą, a także podświetlany napis i zegar.
Hol połączony z klimatyzowaną poczekalnią zaaranżowano w nowoczesny sposób, nawiązując poprzez częściowo ceglane wykończenie ścian do wyglądu elewacji dworca. Pozostałe ściany pomalowano na kolory w odcieniach bieli i szarości. W podobnej tonacji utrzymano posadzkę wykonaną z płyt granitowych. Aranżację wnętrz uzupełniło nowoczesne oświetlenie umieszczone w podwieszanym, listwowym suficie. Przestrzeń obsługi podróżnych wyposażono również w nowe ławki, kosze, gabloty z rozkładami jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W pobliżu holu znajduje się kasa biletowa Kolei Śląskich, a w sąsiedztwie poczekalni toalety oraz przestrzeń dla opiekuna z dzieckiem i niewielki lokal na wynajem. Pozostałe powierzchnie na dworcu zajmie miasto, a także pomieszczenia techniczne.
Dzięki przebudowie dworzec w Dąbrowie Górniczej stał się również przyjazny osobom z niepełnosprawnościami: zlikwidowano bariery architektoniczne, wyznaczono ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, pojawiły się oznaczenia w alfabecie Braille’a, plany dotykowe obiektu, a także toalety dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
W budynku dworca i jego otoczeniu zamontowano energooszczędne oświetlenie, natomiast pod nawierzchnią zlokalizowano zbiorniki do magazynowania wody deszczowej używanej do spłukiwania toalet. Budynek ocieplono od wewnątrz, wymieniono stolarkę okienną i drzwiową, a do jego ogrzania będą użyte pompy ciepła. Za optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody odpowiada system BMS (Building Management System) nadzorujący pracę urządzeń i instalacji. Bezpieczeństwo w budynku i jego najbliższym otoczeniu zapewniają nowoczesne systemy: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.
Przestrzeń wokół dworca dostosowano do wybudowanego przez miasto centrum przesiadkowego, a także terenu stacji, którą przebudowywała PKP PLK S.A. Po zachodniej stronie dworca powstał niewielki budynek łączący w sobie funkcję wiaty rowerowej i poczekalni letniej, a po wschodniej – skwer z zielenią i drzewami.
Wykonawcą przebudowy była firma Berger Bau Polska sp. z o.o. z Wrocławia. Projekt opracowała GPVT Pracownia Architektoniczna S.C. z Poznania. Koszt przebudowy dworca w Dąbrowie Górniczej wyniósł 18,36 mln zł brutto. Przebudowa jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016–2023.
Źródło: PKP S.A.
Czytaj także:
Linia kolejowa CPK między Warszawą a Łodzią – jest umowa na finansowanie projektu
Dworzec Stalowa Wola Rozwadów po remoncie
Stacja Ożarów Mazowiecki po przebudowie