Dworzec kolejowy w Sochaczewie zmodernizowany

31.08.2023

Dworzec kolejowy w Sochaczewie przeszedł renowację oraz został unowocześniony. Koszt przebudowy zabytkowego obiektu wyniósł ponad 10 mln zł.

 

Dworzec kolejowy w Sochaczewie

 

Dworzec kolejowy w Sochaczewie został wzniesiony w latach 1901–1902. Ten neorenesansowy obiekt przeszedł gruntowną modernizację. Dworzec został dostosowany do współczesnych standardów obsługi podróżnych przy zachowaniu jego walorów architektonicznych. Renowacji została poddana ceglana elewacja zabytku wraz ze znajdującymi się na niej detalami. Na wzór historycznej zrekonstruowano stolarkę okienną i drzwiową oraz dokonano wymiany poszycia dachowego, pokrywając dworzec blachą tytanowo-cynkową. Ciekawostką na fasadzie budynku jest umieszczenie w górnym naświetlu wejścia głównego stylizowanego zegara. Całość uzyskanego dzięki przebudowie efektu wizualnego podkreśliła nowa iluminacja. Co ciekawe, w trakcie modernizacji dworca w Sochaczewie w pomieszczeniu gospodarczym, które było częścią dawnej poczekalni 1. i 2. klasy, odsłonięto i poddano konserwacji zachowany fragment barwnej posadzki z ceramicznych płytek z fabryki Dziewulski i Lange z Opoczna oraz relikty sztukatorskiej dekoracji sufitu, które poddano konserwacji i wyeksponowano. Na suficie odkryto fragment prostej rozety z uchwytem do zawieszenia żyrandola pośrodku. Brakującą jej część uzupełniono.

Dworzec kolejowy w Sochaczewie zyskał także nowe wnętrze. Na jego parterze zaprojektowano i wykonano hol pełniący funkcję poczekalni. Został on wyposażony w nowe ławki, gabloty z rozkładami jazdy pociągów, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej. W sąsiedztwie holu, oprócz pomieszczenia kas biletowych i toalet, powstała przestrzeń pod przyszły lokal gastronomiczny oraz pomieszczenia biurowe przeznaczone dla jednej ze spółek kolejowych. Dzięki przebudowie dworzec stał się także bardziej przyjazny dla osób z niepełnosprawnościami.

 

Dworzec kolejowy w Sochaczewie

 

Dworzec kolejowy w Sochaczewie stał się również bardziej ekologiczny i bezpieczniejszy. Ocieplono dach budynku od wewnątrz, a także zastosowano stolarkę okienną i drzwiową o niskim stopniu przenikalności cieplnej, co przyczyniło się do ograniczenia strat ciepła. Ponadto w całym kompleksie zastosowano energooszczędne oświetlenie, a w celu optymalizacji zużycia wody, energii elektrycznej i cieplnej zamontowano system BMS (Building Management System) umożliwiający sterowanie wszystkimi instalacjami i urządzeniami na dworcu. Zamontowano także nowoczesne systemy bezpieczeństwa: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.

Dużą metamorfozę przeszedł także plac przed dworcem. Przebudowany został układ komunikacyjny, a wzdłuż frontowej fasady budynku znalazły się miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami oraz typu kiss&ride. Natomiast nieco bliżej ul. Henryka Sienkiewicza powstały dwa wyspowe perony dla autobusów, postój taksówek oraz dziewięć miejsc parkingowych, w tym dwa przygotowane technicznie do zainstalowania przy nich ładowarek dla samochodów elektrycznych. W sąsiedztwie budynku zbudowano wiatę rowerową, a zabytkowa lokomotywa pozostała na swoim dotychczasowym miejscu. W ramach inwestycji uporządkowano także zieleń oraz zamontowano nowe elementy tzw. małej architektury: ławki, kosze, lampy oświetleniowe.

Koszt przebudowy dworca w Sochaczewie wyniósł ok. 10,1 mln złotych brutto. Modernizacja została dofinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020 w ramach polityki spójności. Udział pochodzący z funduszy europejskich to prawie 7 mln zł netto. Dokumentację projektową opracowała pracownia Demiurg z Poznania, natomiast wykonawcą prac budowlanych była firma P.P.H.U. SOCHBUD S.C. z Sochaczewa.

 

Źródło: PKP S.A.

 

Czytaj także:

Stacja Ostróda zostanie zmodernizowana

Dworzec we Włocławku gotowy

Dworzec PKP Grudziądz w przebudowie

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in