Od 1 stycznia 2020 r. firmy zajmujące się gospodarką odpadową muszą zarejestrować się w Bazie Danych Odpadowych. Jak działa BDO?
BDO – Baza Danych Odpadowych to system informatyczny stworzony na podstawie przepisów Ustawy o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 r. Bazę przygotował Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy na zlecenie Ministerstwa Klimatu.
Fot. stock.adobe / Image'in
Link do Bazy Danych Odpadowych: https://bdo.mos.gov.pl
BDO umożliwia kompleksowe gromadzenie i zarządzanie danymi z zakresu gospodarowania odpadami, które dotyczą:
- powstałych odpadów z wprowadzanych na terytorium kraju opakowań i produktów w opakowaniach, olejów smarowych, opon, pojazdów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, baterii, akumulatorów;
- osiągniętych poziomów odzysku i recyklingu odpadów;
- rodzajów i ilości wytwarzanych odpadów;
- składowisk odpadów;
- rodzajów instalacji do zagospodarowania odpadami.
Rejest BDO to rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami. Wpisu do rejestru dokonuje odpowiedni marszałek województwa z urzędu lub na wniosek nadając podmiotowi indywidualny numer rejestrowy. Rejestr jest publicznie dostępny pod adresem www.bdo.mos.gov.pl.
W sytuacji, gdy podmiot rozpocznie działalność w nowym miejscu lub stwierdzi brak danych w systemie, ma możliwość ich samodzielnego dodania z poziomu konta użytkownika głównego. Podmiot, dodając nowe miejsce prowadzenia działalności, automatycznie uzyskuje możliwość wystawiania kart przekazania odpadów, kart przekazania odpadów komunalnych oraz prowadzenia ewidencji w tym miejscu. Należy jednak pamiętać, że po dodaniu nowego miejsca, podmiot jest zobowiązany do złożenia wniosku aktualizacyjnego do właściwego urzędu marszałkowskiego w terminie 30 dni od wystąpienia zmiany.
W pierwszych tygodniach uruchomienia nowych funkcjonalności systemu BDO zarejestrowało się w nim 200 000 podmiotów. To oznacza, że w ostatnich miesiącach grudnia 2019 r. do rejestru BDO trafiło około 30 000 przedsiębiorstw. W styczniu 2020 r. w systemie odnotowano 114 779 użytkowników głównych do których przypisane jest 56 637 podmiotów oraz 35 978 użytkowników. W systemie BDO w ciągu doby wystawianych jest około 32 000 kart przekazania odpadów (KPO) oraz blisko 20 000 kart przekazania odpadów komunalnych (KPOK).
Kogo nie dotyczy ewidencjonowanie odpadów?
1. wytwórców:
- odpadów komunalnych;
- odpadów w postaci pojazdów wycofanych z eksploatacji (jeżeli pojazdy te zostały przekazane do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub punkt zbierania pojazdów);
- będących rolnikami gospodarującymi na powierzchni użytków rolnych poniżej 75 ha;
2. osób fizycznych i jednostek organizacyjnych niebędących przedsiębiorcami, które wykorzystują odpady na potrzeby własne;
3. podmiotów, prowadzących nieprofesjonalną działalność w zakresie zbierania odpadów tj. zbieranie odpadów opakowaniowych i odpadów, w postaci zużytych artykułów konsumpcyjnych;
4. rodzajów odpadów lub ilości odpadów określonych na podstawie rozporządzenia ministra
klimatu opublikowanego w Dzienniku Ustaw 30 grudnia 2019 r. (Dz.U. poz. 2531).
Rozporządzenie poszerzyło grupę podmiotów, które nie mają obowiązku wpisywania się do rejestru, a więc i prowadzenia ewidencji i sprawozdawczości. Zmiana dotyczy przede wszystkim właścicieli małych punktów handlowych i wytwarzanych przez nich odpadów opakowaniowych do ilości określonej w rozporządzeniu. Również przeterminowana lub nieprzydatna do spożycia żywność nie musi podlegać ewidencji. Także świetlówki i baterie, które powstają w ramach zwykłej eksploatacji w biurach, sklepach czy punktach użyteczności publicznej nie podlegają wpisowi do bazy. To samo dotyczy niewielkich, określonych w rozporządzeniu ilości odpadów budowlanych powstających w wyniku prowadzonych prac w domach jednorodzinnych i mieszkaniach.
Polecamy też:
- Odpady budowlane – nowe limity bez ewidencji w bazie odpadów
- Odzysk materiałów podczas remontów obiektów budowlanych
- Spalarnie odpadów komunalnych
Źródło: www.bdo.mos.gov.pl