Linia tramwajowa do Wilanowa w Warszawie została oddana do użytku Zakończenie całej inwestycji przewidywane jest na koniec 2025 r.
Linia tramwajowa do Wilanowa to strategiczna inwestycja dla Warszawy i jej mieszkańców oraz najdłuższa nowa linia tramwajowa w Polsce. W celu uruchomienia nowo zaprojektowanej linii tramwajowej o nazwie „Tramwaj do Wilanowa”, której długość wynosiła ponad 8000 m.b. torowiska, generalny wykonawca – Budimex do tej pory zrealizował ponad 19 km torów, 20 km sieci trakcyjnej i 16 km lin nośnych. Całkowita powierzchnia rozchodnika na torowisku wyniesie 29 000 m². Aby zapewnić odpowiednie zasilanie sieci trakcyjnej, zainstalowano 256 km kabli trakcyjnych, 380 słupów trakcyjnych, a także 25 peronów na całej trasie tramwaju do Wilanowa. Wybudowano cztery podstacje trakcyjne, w tym pierwszą w Polsce podziemną, dwupoziomową podstację przy ul. Spacerowej i Belwederskiej.
W trakcie realizacji przebudowano kilkadziesiąt kilometrów instalacji: wodociągów, ciepłociągów oraz kabli z Internetem. W tym celu generalny wykonawca przywiózł do dnia dzisiejszego ponad 250 000 ton piasku, 200 000 ton kruszywa oraz przewiózł ponad 700 000 ton materiału z wykopu.
– Skala tej inwestycji jest imponująca. Przewieźliśmy i zagospodarowaliśmy ponad milion ton materiałów sypkich, w tym gruntu, piasku i kruszywa, a do tego ułożyliśmy 35 km torów tramwajowych. Przebudowaliśmy 235 kolizji elektroenergetycznych, a sieć trakcyjna, wraz z liniami nośnymi, na ośmiokilometrowej trasie ma długość ponad 35 km. Samych kabli trakcyjnych i sterowniczych ułożyliśmy prawie 250 km – podsumowuje inwestycję Artur Popko, prezes zarządu Budimex SA.
Linia tramwajowa do Wilanowa zgodnie z projektem zamawiającego to jedynie 1/9 wartości całej realizowanej dla mieszkańców Mokotowa i Wilanowa inwestycji. Do końca 2025 r. będą prowadzone roboty drogowe oraz roboty związanie z wykonaniem kanalizacji deszczowej. Zgodnie z decyzją inwestora nasadzenia zieleni zrealizowane zostaną na podstawie nowo stworzonego projektu, który uwzględniać będzie zgłaszane potrzeby mieszkańców w trakcie trwania tej inwestycji oraz wszelkie zmiany projektowe, jakie miały dotychczas miejsce. Kontynuowane będą prace nad przełączeniem oświetlenia ze starej instalacji na nowo wybudowaną. W dalszą realizację projektu zaangażowanych jest obecnie ponad 700 osób oraz 200 jednostek sprzętu, w tym projektanci, nadzór i robotnicy. Prace na odcinkach ulic Puławskiej, Spacerowej oraz zachodniej jezdni Belwederskiej będą kontynuowane w tym roku, o ile pozwolą na to warunki pogodowe.
Zakończenie robót drogowych na ul. św. Bonifacego planowane jest na III kwartał 2025 r., natomiast pełne zakończenie prac na ulicy Belwederskiej, al. Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej – w IV kwartale 2025 r., zgodnie z przyjętym obecnie harmonogramem.
Źródło: Budimex SA
Czytaj także:
Projekt budowlany lotniska CPK gotowy. Budowa ma ruszyć w 2026 r.
Umowa na budowę odcinka drogi ekspresowej S17 Piaski–Hrebenne